"Försvinner måttlighet med pengarna?"
Eventbranschen skapar 160 000 årsarbeten.
Omsättningsökningen under 2011 är drygt 28 procent, till 3,5 miljarder kronor, enligt siffror från IRM, Institutet för Reklam- och Mediestatistik. Och fortsätter upp andra kvartalet i år, enligt färska siffror från samma institut. Inräknat de företagsinterna eventen blir siffran 6,1 miljarder. Det gör investeringarna i eventbranschen större än investeringarna i TV-reklam!
Större än svensk bilindustri
Räknar vi hela upplevelseindustrin, inklusive resor, hotell och restaurang, pratar vi 50 miljarder kronor i omsättning. Det gör exportvärdet större än svensk bilindustri.
Vem trodde det för 15 år sedan?
Två nya arenor i Stockholm, Friends Arena och Tele2 Arena, kommer att fungera utmärkt. I alla fall om man får tro inledningstalaren och eventveteranen Leif Nilsson, till nyligen vd för Göteborg & Co, eftersom ”Stockholm växer med ett helt Göteborg de närmaste tio åren”.
En basindustri, hävdade Annie Lööf
Och så näringsminister Annie Lööf och hennes förlösande uttalande för en tid sedan: Upplevelseindustrin är en ”basindustri”.
Inte undra på att det var mungiporna uppåt på de 400 deltagarna i Branschforum 2012 i Annexet, Ericsson Globe – Europas största konferens inom sponsring, event och arenor.
Frågan är dock hur den närmaste framtiden ser ut för eventbranschen. Klarar den fler granskningar likt de som framför allt DN lyft fram den senaste tiden?
Är det kanske dags för Sponsrings & Eventföreningen att ta fram riktlinjer för vad som är ”måttlighet” för eventarrangörerna?
Och kanske även riktlinjer för eventbyråer som arbetar på uppdrag av stat, kommun, landsting och myndigheter – att vara noggrannare med att "Lagen om offentlig upphandling följs, även om ansvaret i första hand vilar på arrangören? För det faller ju ändå tillbaka på byrån, och därmed på hela branschen.
Påverkar valet av kommunikationskanal
Frågorna blir lätt många under två dagar av Branschforum 2012. Det är när det går som bäst som behovet av en ”krisplan” är som störst. Men tyvärr också som minst intressant hos företagen i branschen. Det går ju så bra, vad kan hända…?
Risken är förstås att den senaste tidens händelser kommer att påverka valet av kommunikationskanal. Inte minst bland event-och marknadsföringsansvariga på statliga myndigheter och verk.
Det är i motgång karaktären testas.
Mest lästa just nu
Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall. De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.