Krönikor

Medlem i förening eller ensam på gym?

Krönika: Utövare hos en idrottsförening eller kund inom träningsindustrin – vem väljer vad?

I takt med att våren går mot sommar fokuserar många människor på sin träning. Vissa kör pass i olika grupper medan andra tränar på egen hand. En del i den senare kategorin använder sig gärna av en personlig tränare för att hålla motivationen på topp, skriver Anders Ericsson.

Långsiktig strategi styr idrottens sälj

Kröniika: Ett framgångsrikt försäljningsarbete bedrivs med fördel på långsiktig basis. Marknadsföraren av sport formulerar en strategisk plan byggd på tydlighet samt relevans, och håller sig sedan till denna, betonar Anders _Ericsson. I planen återfinns bland annat en beskrivning av kärnverksamheten samt en vision som anger vart man är på väg, vilket idealtillstånd man eftersträvar. 

Annorlunda sätt att bygga "vi"

Spelarna som de flesta andra lunchgäster i restaurangen på Lindab Arena i Ängelholm, reste sig upp efter avslutad måltid och lämnade kvar tallrikarna på bordet. Då använde tränaren Chris Abbott det som skedde som ett talande exempel på den linje som ska gälla, skriver Anders Ericsson 

Dyra spelartrupper stort problem

Det rapporteras i olika former med regelbundenhet om hälsotillståndet inom den svenska föreningsidrotten. Speciellt lagidrotten på elitnivå hamnar i fokus i detta sammanhang. 

Förbunden riskerar att tappa sponsorer

Krönika: Avtal och åter avtal. Ett papper med skyldigheter och rättigheter. Då vet båda parter vad som gäller och inget nytt fall typ simningens ”kreativa” tjejer uppstår, skriver Anders Ericsson.

Så här borde arbetet gå till

Krönika: Nej, Tommy Lindström hade behövt göra hemläxan. Kraven på hans avgång i boxningsförbundet blir allt flera efter besynnerliga uttalanden. Så här borde han ha gjort, skriver Anders Ericsson.

Ideell och/eller volontär

Krönika: Krasst sett är musiken det enda som skiljer. De sjunger i stället för idrottar. Annars finns det mycket gemensamt, noterar Anders Ericsson.

Nu ska Kalla jaga egna sponsorer

Krönika: Plötsligt tillhör inte stjärnan gruppen. Det gjorde Charlotte Kalla däremot när sponsorkontraktet skrevs. Därför betalade företaget desto mer. Vad sker nu, frågar Anders Ericsson och söker svar.

Nu riskeras varumärket

Krönika: Det som mödosamt har byggts upp under lång tid kan raseras på ingen tid alls om trovärdigheten går förlorad. Se på adidas som nu vill lämna den internationella friidrotten som i så fall går miste om hundratals miljoner, skriver Anders Ericsson.

Alla måste anstränga sig

Krönika: Vi och de, det ser man lite varstans, just nu accentuerat av hockeyklubben i Tingsryd. I själva verket borde alla ledare och spelare jobba gemensamt med den övriga organisationen i ansträngningarna för att öka intäkterna, skriver Anders Ericsson.

Sponsorn kräver så mycket mer

Krönika: Företagens investeringar i sponsring ökar. Enligt Institutet för reklam- och mediestatistik, IRM, gäller en fördubbling om man tittar tio år tillbaka. Summan 2014 är nu så stor som 6,7 miljarder kr, skriver Anders Ericsson.

Bidragen måste tåla granskning

Krönika: Hur mycket ska och kan en kommun sponsra idrotten? Frågan aktualiseras ideligen, beteendet och beloppen varierar kraftigt. Breddidrott ställs mot elitidrott, skriver Anders Ericsson.

Det gäller att markera gränser

Krönika: Ett publicistisk fall, där oberoendet ifrågasätts, men det kunde lika gärna handlat om idrotten. När en kommersiell aktör påverkar varumärket, då gäller det att markera gränser, skriver Anders Ericsson.

Vi vill inte ha objudna gäster

Krönika: Att få objudna gäster önskar inte någon. Stefan Holm råkade ut för det. Ett bensinbolag använde referatet från hans guldhopp vid OS 2008 i Aten. Holm har nu stämt bolaget och frågan är vad utgången blir, skriver Anders Ericsson.

Att sälja på förhoppningar...

Krönika: Finalserien i Svenska Hockeyligan (SHL) sätter fingret på ett dilemma för sportkonsumenten. Vilken produkt är det som denne köper? Eller vad är det marknadsföraren säljer?, skriver Anders Ericsson.

Att sälja något man inte äger

Krönika: Hockeyallsvenskan, Tele2 Arena, Tierp och många andra har gjort samma misstag. Anders Ericsson synar riskerna med rättigheter till exponering och bilder. 

När frestelsen blir för stark

Krönika: ”Att satsa” är ett begrepp inom idrotten. Frestelsen är så stark och när den där chansen dyker upp, ja, då ligger det i lockelsens natur att glömma förnuftet. Som i Hockeyallsvenskan, varnar Anders Ericsson.

Politikerna gjorde inte hemläxan

Krönika: VM-slutspelet i Brasilien är inte bara högklassig fotboll, jubel och ett inbjudande Copacabana. Det är också omdebatterade arenabyggen och demonstrationer. Hur kunde det bli så?, frågar sig Anders Ericsson.

Nån missade att göra hemläxan

Krönika: Det bestående intrycket var de gapande tomma läktarna, istället för den i idealfallet utsålda folkfest som visionen kring cupfinalen innebär. Varför gjorde ingen hemläxan?, skriver Anders Ericsson.

Konsten att paketera - och sälja

Sport marketing: Produkten kan vara en enskild idrottsutövare, ett lag, ett arrangemang, en klubb eller en arena. Olika delar – och olika köpare, betonar Anders Ericsson i det andra inslaget i serien om sport marketing.   

Hammarby fotboll sätter omsättningsrekord för fotbollsåret 2019. ”Mellan 190 och 200 miljoner kronor”, säger vd Henrik Kindlund. Siffrorna blir officiella den 4 mars. ”Större omsättning har vi aldrig haft”, betonar Kindlund i Sportbladet.  

2017 var omsättningen 124 miljoner. 2018: 136 miljoner. Förklaringen till rekordomsättningen är i första hand spelarförsäljningar.

66-årige Lasse Diding, välkänd i Varberg som mångmiljonär, kommunist , fastighetsägare och tidigare hotelldirektör får rubriker eftersom han vill köpa namnet på stans bästa fotbollsarena, gamla traditionella Folkbergsvallen  och  döpa om den till Leninstadion

Diding  har redan en Leninstaty som han vill ställa vid fotbollsarenan i Varberg – lagom till den allsvenska arenan.

AIK och Hammarby möts i åttondelsfinalen när SM-slutspelet i bandy startar i morgon tisdag. Men det blir utan bortaklackar på matcherna. Stockholms stads säkerhetsavdelning sa nej. ”Vi förlorar en halv miljon kronor när vi tvingas spela på Bergshamra IP, säger AIK:s ordförande Marco Engborg.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Elias Pettersson genombrott i NHL är välkänt. Att hans stjärnglans stärks stadigt kommer det nu ytterligare bevis på. Han har skrivit ett personligt kontrakt med Vitamin Well där han ska bli en av varumärkets ambassadörer. Han  blir företagets första ambassadör inom ishockey.

Han lever ensam i dag och på existensminimum med en skuld hos Kronofogden på 20 miljoner kronor. Hustru och barn har flyttat och han tvingades lämna hus och jobb, men har nu varit spelfri i 20 månader och ser, trots all bedrövelse, en fortsättning på livet.

På ett år omsatte han 200 miljoner hos spelbolagen, han som knappt hade köpt en trisslott tidigare… Nu berättar han allt i boken Lukas Betting. Inte minst hur lätt det är att bli spelmissbrukare.

Juventus betalar Atalanta runt 365 miljoner kronor för Dejan Kulusevski, men hans moderklubb får varken utbildningsersättning eller solidaritetsersättning. 

Och det är helt i sin ordning. Så märkliga är fotbollens regler.