Han formar Svenska Spels nya strategi

Svenska Spel bygger om. Beskedet om att RF inte kan räkna med 20 mijoner kronor årligen var ett första steg mot en förändrad sponsorstrategi. Nu väljer vd:n Lennart Käll att ge Johan Lindvall en ny roll som varumärkesansvarig och utveckla framtidens strategi.

I fem år har Johan Lindvall varit ansvarig för Svenska Spels sponsring. Nu tar han nästa steg.

Från sportredaktör till varumärkesansvarig

- Jag blir ansvarig för sponsring, medieköp, varumärket och vår inhouseproduktion, säger Lindvall som brinner för sitt nya uppdrag.

Han har sedan 2003 avancerat inom företaget.Från rollen som sportredaktör på svenskaspel.se och programledare för Keno-dragningen i TV tillträdde han som sponsringschef 2005.

Glädjen över att nu få ett nytt och ännu större förtroende går inte att ta miste på.

- Jag har jobbat med flera varumärkeschefer och jag känner otroligt starkt för Svenska Spels varumärke.

Får en ny tjänst

Jobbet som varumärkesansvarig är en nyinrättad tjänst och han kommer i sin nya befattning att ingå i koncernledningen och rapportera till vd:n, Lennart Käll. 

I den enhet som Johan Lindvall blir chef över ingår förutom modervarumärket även ansvar för Svenska Spels sponsring, reklamproduktion samt bolagets medieköp. Ett av hans första uppgifter blir att anställa en efterträdare till sig själv, en sponsorchef.

- Vi ska lägga ännu mer fokus på modervarumärket Svenska Spel, både internt och externt. Det är helt rätt eftersom vi har tuff konkurrens.

Omvärderar alla avtal

Han agerar mot bakgrund av det som skedde för en månad sedan när det avslöjades att samarbetet mellan Riksidrottsförbundet och Svenska Spel upphörde efter en tid av diskussioner.

Svenska Spel hade då meddelat att sponsringen om 20 miljoner kronor årligen skulle upphöra och RF hade utan framgång  försökt få spelbolaget att omvärdera beslutet.

Samarbetet har pågått i tre år och Riksidrottsförbundet gör en betydande förlust. Pengarna har använts till särskilda projekt och dessutom fördelats på specialidrottsförbund.

En tydligare prioritering

- Det handlar om prioriteringar och vi vill frigöra medel till annat, förklarar Svenska Spels sponsringschef Johan Lindvall.

Svenska Spel är en av landets största aktörer inom reklam och sponsring. Till idrotten riktas inte mindre än 200 miljoner kronor, framför allt till lagidrotterna.

Men Svenska Spel vill nu granska sin egen marknadsföring och Lennart Käll säger:

- Konkurrensen fortsätter att öka – med nya aktörer, konstellationer och konsolideringar. Vår marknadsandel har på fem år sjunkit från 56 procent till cirka 50 procent.  Nu ser vi dessutom att reklaminvesteringarna från utländska nätbolag återigen ökar. 

- Vi behöver prioritera tydligare i verksamheten.

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Nej, några pengar tillbaka blir det inte för de motionslöparna som hade betalat in startavgift till Göteborgsvarvet 2021, men som sedan tvingades acceptera att Coronapandemin stoppade ett genomförande.

Göteborgs Friidrottsförbund stämdes då av Konsumentombudsmannen och Nu har två domstolar instämt i arrangörens linje – och de slipper betala tillbaka pengarna, enligt Göteborgs-Posten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.