Från 3 till 70 personer i mediabolaget

Sport i TV attraherar alla, tittare som företag. Därför kan Spring Media, som är ett av Sveriges ledande och växande företag inom sport och TV-produktion expandera ytterligare. Bolaget följer en utstakad strategi för att nå mer framgång, både i Sverige och i Europa, framför allt i DACH-regionen där investeringar nu sker via ett förvärv av företaget Hogmore, med bas i både Lichtenstein och Österrike.

Spring Medias vd, Tobias Osmund, tillsammans med Bernie Riedlsperger, t v, och Klemens Köglska, från företaget Hogmore som nu ingår i Spring Media

- Därmed når vi en marknadsledande position vid försäsongs- och vänskapsmatcher i fotboll – till att börja med.

- Affären stärker Spring Medias position som en tekniskt aktiv och global sportmediebyrå med en stark europeisk hemmamarknad, betonar vd:n, Tobias Osmund.

Spring Media grundades 2011 av Hans Svelander, José Moreno och Torsten Billing. Tre personer då, har blivit 70 dryga tio år senare tack vare en ständig expansion och en stark position som helhetsleverantör av internationell sportmedia.

Står på tre ben

Rättigheter, produktion och distribution av streamingplattformar (OTT)är företagets tre ben och i dag har Spring Media kontor i Sverige, Frankrike, Storbritannien, Österrike, Lichtenstein, Lettland, Kazakstan och Mexiko. Sport och TV är de samlade nämnarna för verksamheten och inkluderar allt från produktion av bilder, antingen till digital tv eller för streaming, vidare att representera kunder i förhandlingar för att tillvarata rättigheter och här säljer Spring Media exempelvis OS-bilder i Asien.

Omsättningen i fjol var 245 miljoner med en god lönsamhet.

Tobias Osmund uppskattar att verksamheten i dag är till 40 procent Sverige-baserad med bl a uppdrag för ESS-speedway, Elitserien i bandy, SSL Innebandy och att producera sändningarna från Hockeyallsvenskan, damallsvenskan i fotboll och Stockholm Open. 

Utomlands har Spring Media spännande uppdrag med ansvar för klubb-TV i storklubbar som Arsenal, Chelsea och PSG. Statusjobb som är bra att framhålla vid kommande uppvaktningar i DACH-regionen. Företaget har också uppdrag via  internationella olympiska förbund som gymnastik, taekwondo och distribuerar dessutom TV-rättigheterna för OS i delar av Asien.

Nya pengar öppnade

Ett genombrott skedde i fjol när Helix Kapital tog beslutet att investera i företaget.

- Då fick vi de ekonomiska möjligheterna att stärka bolaget på den nordiska marknaden och accelerera en internationell expansion, framhåller Tobias Osmund.

Dessförinnan hade Spring Media förenat sitt produktionsutbud genom att 2018 förvärva en majoritetsandel i Lettland-baserade Sportacentrs och slå samman intern kapacitet. Det resulterade i lanseringen av en ny enhet, Spring Productions. 

Koncernen Spring Media i dag består av Spring Media samt Future Sports Agency som båda verkar inom rätttighetdistribution och rådgivning, samt Staylive (OTT-plattformsleverantör ochSportacentrs (fjärrproduktion). 

Tobias Osmund är vd och Manfred Aronsson ordförande i koncernstyrelsen.

Där ska inköpta Hogmores duo, grundaren Bernie Riedlsperger och Klemens Köglska också ingå. 

-Det blir oerhört spännande att få vara med på den här resan. Vi har en unik position på marknaden och kan erbjuda allt ett förbund, en liga eller en klubb behöver för att stärka sin mediaprodukt med rådgivning och strategi, rättighetsförsäljning, produktion, streamingtjänster och sponsorpaketeringar, säger Hans Svelander, en av Spring Medias grundare.

Thomas Ejderhov

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

SOK:s orsförande, hans von Uthman har bestämda åsikter om Framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.