En svensk TV-stjärna i La Liga

Nog är Sverige att räkna med i spanska La liga. Det finns en mycket framträdande och teknisk aktör. Företaget Mediatec vann upphandlingen av rörliga reklamskyltar som La Liga, den högsta divisionen i spansk fotboll, utlyst.

Klubbarna i La Liga gick samman för att gemensamt förhandla fram ett avtal om reklamskyltarna och det var Mediatec som vann upphandlingen.

- Vi blir störst i Spanien på teknikleveranser med denna affär, säger Kenneth Paterson, vd på Mediatec Group.

Avtalet sträcker sig över fyra år och är enligt Mediatec värt ”flera miljoner kronor” per år.

Till skillnad från de flesta andra europeiska länder har klubbarna i Spanien gått samman och förhandlat om ett gemensamt reklamavtal för arenorna.

Får in en fot i Spanien

Mediatec vann upphandlingen gällande teknikleveransen och reklamskyltarna som ska flyttas runt mellan arenorna, vilket innebär ett optimalt utnyttjande.

Avtalet är tecknat med Santa Monica, ägare till rättighetsinnehavaren UMedia, som säljer reklamplatserna medan Mediatec tillhandahåller och underhåller tekniken. Skyltarna ska också kunna användas av Mediatec vid landskamper runt om i Europa eftersom La Liga har speluppehåll när landslagen spelar.

- Avtalet ger oss en relation med de spanska klubbarna, härmed ökar våra möjligheter att även kunna bistå Santa Monica och klubbarna med andra tekniska lösningar. Vi öppnar nu kontor i Madrid och snart även i Barcelona, säger Kenneth Paterson.

Jobbar också inom formel 1

Sedan tidigare är Mediatec etablerat inom Formel 1 dit företaget levererar gigantiska LED-skärmar.

Nyligen skrevs ett prestigefyllt treårigt avtal med klassiska racingbanan Silverstone Circuit i Storbritannien, där Formula 1 British Grand Prix avgjordes den 8-10 juli.

- Vi är väldigt stolta över uppdraget. Silverstone är ett prestigefyllt kontrakt med ekonomisk tyngd. Ett avtal med en racingbana av den här kalibern befäster vår position som pålitlig leverantör, säger Kenneth Paterson.

Från banracing till ishockey

LED-skärmarna från Mediatec är en kombination av mobila och modulära installationer där storleken varierar från 15 kvadratmeter upp till jätteskärmar på 88 kvadratmeter.

Skärmarna ska maximera åskådarnas upplevelser på evenemang som F1 British Grand Prix, AirAsia British Grand Prix MotoGP, World Super Bikes, British Super Bikes, Supercar featuring FIA GT1 VM liksom British Touring Cars.

Mediatec producerade också TV-sändningarna från ishockey-VM i Slovakien – och det skedde för sjätte året i rad.

Avtal för hockey-VM 

Bakom 21 kameror vid varje match fanns ett team med 82 personer. Företaget filmade och försåg TV-bolagen runt om i världen med bilder, support, live-statistik med mera.

Under ishockey-VM arbetade Mediatec Broadcast Sweden AB (som är en del av Mediatec Group) på uppdrag av det internationella rättighetsbolageet Infront Sport & Media. 

- Nu har vi förhoppningar om ett avtal för att producera hockey-VM i flera år, berättar Kenneth Paterson.

Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

SOK:s ordförande, Hans von Uthman har bestämda åsikter om framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.