2,2 miljoner svenskar säg EM-finalen

SVT och TV4 samarbetar numera intensivt vid sportevenemang. För rättigheterna till fotbolls-EM betalade de en bit över 225 miljoner kronor. TV4 fick sända finalen som sågs av 2,2 miljoner tittare!
EM-finalen följdes av åtskilliga miljoner i ett stort antal länder. Tiotusentals människor hade också samlats vid den stora skärmen vid Eiffeltornet. Foto: AP Phpto/TT

 

De båda TV-kanalernas affärssamarbete har utvecklats allt mera och är i dag etablerat. Det är formligen en succé och får också en fortsättning.

Tack vare en gemensam kassa blir det möjligt att svenskarna får se stora internationella tävlingar. 

Det är därför som bolagen samarbetar. Internationella rättigheter har nått sådana kostnadsnivåer att bolagen på egen hand inte mäktar med att köpa in bilderna.

En av de dyraste satsningarna

Bedömningen är att fotbolls-EM kostade drygt 225 miljoner för SVT och TV4. Till det tillkommer alla omkostnader för produktion, personal och teknik på plats. 

Här valde kanalerna olika strategi. SVT hyrde studioutrymme vid Eiffeltornet medan TV4 föredrog att bygga en studio hemma i Stockholm. 

Oavsett så tar kostnaderna rejäl fart och totalt sett är EM en av årets största satsningar i båda TV-husen och totalt slutar summan nånstans närmare 280 miljoner. 

Å andra sidan, satsningarna ger resultat, dvs många människor är trogna tittare under en hel månad och sport garanterar ofta bra tittarsiffror. Det är därför som sport också kostar att köpa in. 

Köper nya evenemang

Under EM:s slutfas avslöjade kanalerna att de tillsammans har inhandlat sändningsrättigheterna till fotbolls-EM 2020. 

Sedan tidigare är klart att de sänder dam-EM 2017 dam-VM 2019. TV4 och SVT delar också rättigheterna till herrarnas fotbolls-VM 2018 och 2022.

Den här gången fick TV4 sända finalen. Av vilka skäl vill inte parterna berätta. Enligt metoden”varann gång”, en prisfråga eller någon annat motivering? Nej, där får vi bli obesvarade.

Visar svenskarnas intresse

Nu blev EM-finalen Portugal-Frankrike en riktig tittarsuccé i TV4. Matchen sågs av 2 240 miljoner tittare med en tittarandel på 71,8 procent och en rating på 23,1 procent i målgruppen A15-64.

- Förutom de fina siffrorna för TV4 har vi på Fotbollskanalen och C More sett rekordsiffror under hela EM, säger Erik Westberg, sportchef, TV4-gruppen och C More.

TV4 visade även den helt avgörande matchen mellan Sverige och Belgien som sågs av hela 2,9 miljoner tittare och var den mest sedda matchen i Fotbolls-EM 2016 för TV4.

Siffrorna är preliminära siffror från MMS.

Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

SOK:s orsförande, hans von Uthman har bestämda åsikter om Framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.