IKEA öppnade för 1 400 orienterare

IKEA säljer möbler till svenskar i allmänhet. Ja, till några andra också, för den delen.Men som sponsor till Sveriges största folkrörelse har koncernen aldrig gjort sig ett namn. 

Men plötslgt händer det!

IKEA:s Varuhus i Uppsala  hade öppet som vanligt. Men det fanns en markant skillnad. 1 400 orienterare rusade omkring i jakten på skärmar i nya påhittet ”O-Ringen Indoor”.

Dörrarna öppnades och orienterarna släpptes in!

IKEA bjöd in till orienteringstävling i varuhuset 

Har du någonsin gått vilse i ett tag-själv-lager? För första gången någonsin anordnade IKEA en orienteringstävling på ett av sina varuhus. Den 27 juli tävlade 1400 orienterare från hela landet om vem som bäst kunde ta sig genom heminredningsavdelningar, kassalinjer och lager med karta och kompass.

Tävlingen hade plats för 1400 deltagare där 200 personer hade möjlighet att starta varje timma. För de allra snabbaste blev totaltiden på banan drygt 11 minuter i den svåraste klassen.

- För många orienterare har det varit en dröm att få orientera på ett IKEA-varuhus. Vi är därför jätteglada att IKEA nappade på idéen att bjuda in orienteringen till sig och att vi får genomföra ett orienteringsäventyr även inomhus under O-Ringen Uppsala, säger Anna Wennertorp, marknadschef på O-Ringen.

- Vi ser detta som en viktig del i vårt arbete med att uppmuntra människor till mer rörelse, och vi hoppas såklart att det blir en riktig folkfest. Varuhuset i Uppsala är 36 000 kvadratmeter stort Målet för oss är i normala fall att det ska vara lätt att hitta här och i princip omöjligt att gå vilse, men nu hoppas vi att banan som ritats upp ska göra det lite klurigt även för de duktigaste, säger Anette Rödin, Customer Experience Manager på IKEA Uppsala.

Annars ä IKEA abonymt på sponsormarknaden förutom att företaget stöttar Generation Pep.

O-Ringen Indoor genomfördes i ett samarbete mellan O-Ringen, IKEA Uppsala samt teamet bakom Stockholm Indoor Cup, världens största tävling i inomhusorientering, som har ritat tävlingsbanan.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

SOK:s orsförande, hans von Uthman har bestämda åsikter om Framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.