Daniels kontrakt med Barcelona klart

Daniel Ek ville först köpa Arsenal och presenterade ett bud för de amerikanska ägarna, familjen Kroenke,  som emellertid inte var intresserade av en försäljning. Kanske lika bra det för i dag är Daniel i stället huvudsponsor för FC Barcelona och med sitt miljardföretag, Spotif namnger han den så välkända arenan,NouCamp. På onsdagen träffades parterna och undertecknade kontraktet som sträcker sig över tre fotbollssäsonger, t o m våren 2024, och ska var värt 2,9 miljarder kronor.

Från Rågsved till Djursholm. En klassresa som överträffar det mesta. Här bor Daniel Ek i dag. Spotify-grundaren bedöms av Forbes att ha en förmögenhet på drygt 2 miljarder US Dollar.

Daniel Ek, idag 39 år, är grabben från Rågsved med ett sinnelag och en kreativitet som ledde fram till att han skapade Spotify och blev ekonomiskt oberoende. I dag bedömer Forbes att han är god för drygt 2 miljarder USD.

När Spotify lanserades 2008 förändrades musiklyssnandet för alltid. Här kan människor upptäcka, hantera och dela mer än 82 miljoner låtar och 3,6 miljoner podcast-titlar gratis, eller uppgradera till Spotify Premium för att få tillgång till exklusiva funktioner, offline och reklamfria musikupplevelser. 

Spotify ärvärldens mest populära prenumerationstjänst för strömmat ljud med 406 miljoner användare, inklusive 180 miljoner prenumeranter, på 184 marknader. 

Daniels fotbollsintresse har bestått i alla år och drömmen om att komma nära ett internationellt storlag har funnits kvar. I och med onsdagens undertecknande har FC Barcelona och Spotify slutit en överenskommelse är hans dröm förverkligad. 

För första gången i klubbens historia blir ett företag titelpartner för FC Barcelonas arena som får det nya namnet Spotify Camp Nou och som just genomgår en enorm modernisering. Spotifys namn kommer att synas på framsidan av både herr- och damlagets tröjor och träningsställ under tre år. Och givetvis ingås i musiklanseringen.

Detfinns  en unik del i avtalet - en strategi och förhoppning om att Spotify ska göra den ikoniska tröjan till en plats som kan hylla artister från hela världen. 

Förena fotboll och musik

Partnerskapet ska förena musik med fotboll och ge bådespelare och artister tillgång till en global scen på Spotify Camp Nou. Samarbetet erbjuder också nya möjligheter för artister och spelare att bygga relationer med fans över hela världen.

Avtalet som godkänts och undertecknats av FC Barcelonas styrelse blir föremål för ratificering vid klubbens ordinarie delegatförsamling som ska genomföra en elektronisk omröstning den 3 april. Klubben ska då visa kontraktets samtliga  detaljer i samband med offentliggörandet.

Dessutom ska FC Barcelona och Spotify arbeta för att använda arenans reklamytor för att lyfta fram artister för Blaugranas globala TV-publik. I och med utvecklingen av arenan, Espai Barça, blir Spotify en del av klubbens framtid.

Samarbetet med Spotify är också en del av klubbens mål att proaktivt söka sponsorer som delar de värderingar och den filosofi som utgör klubbens varumärke. Samarbetet innebär också att klubben behåller sin status som ett globalt riktmärke – både på och vid sidan av spelplanen, i en alltmer konkurrensutsatt miljö.

"Vi blir föregångare

Joan Laporta, Barcelonas president, betonar i ett uttalande:

- Med detta partnerskap kan vi fortsätta att föra klubben närmare sina fans och få dem att känna sig, ännu mer, som en del av Barça-familjen genom unika upplevelser,  vilket gör det möjligt för oss att få kontakt med ny publik över hela världen.

Alex Norström, Chief Freemium Business Officer vid Spotify, gjorde sig till talesman i Daniel Eks frånvaro:

"Vi är oerhört glada över att få samarbeta med FC Barcelona för att föra samman musik- och fotbollsvärlden. Vi kan skapa nya möjligheter för att  bygga relationer med FC Barcelonas fans över hela världen. 

Thomas Ejderhov

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

SOK:s orsförande, hans von Uthman har bestämda åsikter om Framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.