Svenska Klarna bakom miljonsponsring i NBA
Sebastian Siemiatkowski kom från Polen med sina föräldrar 1980. Han lärde känna Niklas Adalberth och Victor Johansson och de kom att diskutera olika affärsidéer. Att göra betalningar på nätet enklare och säkrare både för konsumenter och e-handlare blev deras lansering.
Den 10 april 2005 uppstod Kreditor som 2009 bytte namn till Klarna som i dag har över 90 miljoner globala aktiva användare och 2 miljoner transaktioner om dagen.
Nu har Klarna blivit en sponsor till legendariska basketlaget Chicao Bulls, där superstjärnor som Michael Jordan och Dennis Rodham slog igenom.
Klarna har i dag över 85 miljoner konsumenter och mer än 200 000 e-handlare på 17 marknader över tre kontinenter och har ungefär 5 000 anställda med 90+ olika nationaliteter.
Klarna tillkom på handelshögskolan i Stockholm och har vuxit till och en av de mest värderade privata fintechs globalt med en värdering på 45,6 miljarder dollar.USA-marknaden lockar och det är därför Klarna har skrivit ett sponsoravtal med Chicago Bulls. Dessutom har Bulls-stjärnorna Zach LaVine och Lonzo Ball kontrakterats som Klarnas nya varumärkesambassadörer.
Sedan tidigare är Klarna också en sponsor till Angel City Football Club (ACFC) i National Women's Soccer League i USA.
Klarna har kontor i Stockholm, men att bli en sponsor i idrotts-Sverige har ännu inte varit aktuellt.
När företaget 2014 förvärvade SOFORT skapades Klarna Group. Nu backas Klarna upp av investerare som Sequoia Capital, Silver Lake, Bestseller Group, Draagoneer, Permira, Visa, Ant Group och Atomico, som har olika andelar aktier i bolaget.
Numera har Klarna också en ny ledning. Victor och Niklas har lämnat sina uppdrag i bolaget medan Sebastian Siemiatkowski är kvar som vd.
Via partnerskapet med Bulls tror Klarna-ledningen på möjligheten att nå klubbens många fans genom unika aktiveringar, upplevelser på stadion med Benny the Bull-maskot, exklusiva erbjudanden och mera. USA-marknaden hägrar.
Ifjol tog Klarna in 8,5 miljarder kronor via en nyemission för att fortsätta växa i USA och expandera verksamheten globalt.
Kontraktet med Chicago Bulls öppnar för speldagsupplevelsen på flera sätt, inklusive placeringar över resultattavlan och LED-tavlor över arenan och exponering även på Bulls träningströjor.
"Vi är glada över att samarbeta med Klarna för att utnyttja skärningspunkten mellan sport, mode och handel för att ge Bulls fans möjligheter att engagera sig med vårt varumärke på ett nytt sätt", säger Matthew Kobe,Chicago Bulls Executive Vice President, Revenue & Strategy i en kommentar. "Vårt partnerskap med Klarna främjar Bulls engagemang för att kombinera sport och teknik för att skapa revolutionerande upplevelser för våra fans.
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.
Skriv kommentar