Stora TV-avtal säkrade för SDHL

Damkronorna och den högsta damligan, SDHL, har jagat rubriker den senaste månaden. Från bojkotten av landslagsturneringen i Finland och nu presentation av huvudsponsor för SDHL.

 

Enligt uppgift kommer logistikföretaget DHL Paket att understödja ligan med totalt en miljon kronor.  Företaget arbetar med e-handel och privatpaket och stödet till SDHL har olika former. Det är SDHL:s första huvudsponsor någonsin.

SDHL äger de kommersiella rättigheterna, tv och sponsoravtal,  efter ett nytecknat av avtal med Svenska Ishockeyförbundet. 

192 + 25 TV-matcher

SDHL harockså skrivit avtal med såväl SVT och C More som totalt kommer att visa 192 matcher från säsongens ligaspel i olika plattformar, ytterligare 25  matcher är uppe för förhandlingar..

-Två historiska avtal, vi är båda stolta och glada över att kunna skriva avtal med Sveriges två största mediahus, betonar Angelica Lindberg, kommersiell chef på SDHL.

Bakom investeringen finns två svenska bolag, Sportsground och XV1 Sport.

Vad gäller Damkronornas 10-punktslista, riktad mot Svenska Ishockeyförbundet, går det trögare. Förhandlingar pågår men Erika Grahm, talesperson för Damkronorna var vid SDHL:s upptaktsträff på måndagen inte nöjd med tempot och förbundets, enligt henne, avvisande hållning – i bland annat försäkrings – och attitydfrågor.

Den ekonomiska delen vad gäller landslagsspel är däremot löst – bland annat sedan herrligan, SHL, garanterat 400 000 per säsong i tre år avseende förlorad arbetsförtjänst.

Allt handlar inte  om pengar

-Men allt handlar inte om pengar, vi vill också se tydlig inriktning från förbundets sida, och en trovärdig sådan. Där är vi inte ännu, sade Erika Grahm.

SDHL inleds på fredag med fem matcher. Försvarande mästare är Luleå som finalslog Linköping i våras.

Internationellt hör Damkronorna hemma i B-VM sedan laget kraschat ur A-VM i Finland i våras.

Kjell Nilsson

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Hur  ansträngd situationen är i Östersunds FK beskrivs av dagens fakta – klubben har fått in drygt 7,7 miljoner kr, men behöver ytterligare 11 miljoner! Sedan den 1 september har klubben lyckats samlat in7,7 miljoner kronor av de tio miljoner kronorna som föreningen behöver kortsiktigt och av de 15 miljoner kronorna som behövs långsiktigt.

Det finns ingen gata i Sverige som kan mäta sig med Evenemangsgatan i Göteborg. Sträckan mellan Scandinavium och Ullevi, med närheten till Gamla Ullevi och Valhalla är arenatätast i landet och har därtill med ett massivt utbud.

Men det finns heller ingen gata i landet som är så omdiskuterad och väcker så mycket tankar på förändring. Nu finns förslag om att riva både Ullevi och Scandinavium!

Svaneholm Open lockade med några av världens bästa spelare till den nya tennisturneringen vid slottet. Men det kom alldeles för få åskådare och arrangemanget gick back. 

Arrangörsbolaget saknar pengar och kan inte betala räkningarna, enligt Sydsvenskan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nordea återkommer som landets ledande sponsor till tennis. Banken har en lång tradition som tennissponsor, allra senast för Nordic Light Open åren 2002–2008. Damturneringen i Båstad gällde det då, nu går banken all- in för både damtävlingen och herrturneringen, den som är en av tourens äldsta och mest populära tävlingar. Nu skaSwedish Open bli Nordea Open, en tvåveckors tennisfest sommaren 2020.

14-20 oktober vänds tennisblickarna mot Kungliga Tennishallen i Stockholm när det är dags för klassiska Stockholm Open. Nu är det klart att hela turneringen sänds på Eurosport och Kanal 9.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.