Woods otrohet kostar 12 miljarder
- Vår analys visar att även om det onekligen finns fördelar med att ha stöd från en kändis av Tiger Woods rang, så är risken för negativa konsekvenser stor, säger Victor Stango, professor i nationalekonomi vid University of California till The Age.
Jämförde avkastningen
Under 13 dagar granskade Stango och hans kollegor aktiemarknadens förändringar och det skedde under de 13 dagar som följde efter Woods bildkrasch vid hemmet i Florida den 27 november och därpå alla avslöjanden om älskarinnor.
Forskarna jämförde avkastningen för Woods sponsorer jämte deras respektive största konkurrent. Victor Stange och hans kollegor synade nio sponsorer, Accenture, American Express, AT&T, Tiger Woods PGA Tour Golf (Electronic Arts), Gillette, Nike, Gatorade, TLC Laser Eye Centers och Golf Digest.
Slutligen framkom att företagen tappade 12 miljarder dollar i aktievärde. Granskningen visade ett tapp på 2,3 procent. Forskarna var också noga med att betona att motsvarande förändringar inte kunde förklaras med normala variationer i aktiekurserna.
Sportföretagen största förlorarna
Dessutom var Tiger Woods PGA Tour Golf, Gatorade och Nike de största förlorarna. Aktieägare i de tre idrottsrelaterade företagen tappade alltså mest. Forskarna menade att där uppstod en värdeförlust på 4,3 procent, lika med sex miljarder dollar.
- Det är extra hårt för företag som EA och Nike . De är beroende av hans tävlingsresultat. Människor är inte intresserade av Tiger Woods om han inte spelar. Om han inte är synlig så köper inte folk hans tv-spel, säger Stangos forskarkollega, Christopher Knittel, till New York Post.
Tidigare har det det finansiella informationsföretaget, Bloomberg gjort gällande att TV-nätverken och sponsorerna förlorar 220 miljoner dollar, drygt 1,5 miljard kronor. Utlåtandet baseras på att Woods försvinner från tävlingsbanorna och siffrorna kommer från tidigare uppehåll som Woods har gjort.
Mest lästa just nu
Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall. De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.
Lion (inte verifierad)
tis, 2010-01-05 01:28
1. .
Det där är verkligen ett långskott att skriva att aktieägare säljer sina aktier i sportföretag bara för att en sportstjärna är otrogen.Phil Knight (inte verifierad)
tis, 2010-01-05 14:04
2. Vaddå sälja?
vem har skrivit något om att sälja? Det handlar väl om att de aktier man har tappar i värde beroende på Mr Woods äventyr.