En rutmönstrad klassiker

Vätternrundan, Vasaloppet, Vansbrosimningen, Engelbrektsloppet och Lidingöloppet är välkända medan deras samlingsnamn, En Svensk Klassiker, inte alls är lika etablerat. Men med hjälp av ett annat varumärke, desto starkare Kexchocklad ska det bli ändring.

Cloetta Kexchoklad blir huvudsponsor för Idrotts-Sveriges kanske tuffaste utmärkelse.

- Två varumärken har funnit varandra i en god kombination, säger Cloettas vd Curt Petri.

Kexchoklad är etablerat hos svenskarna som ett varumärket sedan 1938, 50 miljoner exemplar säljs per år och hela 99 procent av landets invånare känner till produkten.

- Det känns oerhört inspirerande att avtalet nu är klart och påskrivet. För vår del får vi större resurser och rejäl butiksexponering och Kexchoklads rutmönster är ju redan ett etablerat inslag i idrottsvärlden, säger Michael Thorén, ordförande för En Svensk Klassiker.

- Kexchoklad är i sponsorsammanhang speciellt förknippat med fjäll, skidåkning och världselit, säger Curt Petri.

- Men den har även sin givna plats mellan Risifrutti och bananen i ryggsäcken för folk i allmänhet.

Samarbetet ska utvecklas gradvis. Kexchoklad blir synligt vid arrangemangen, mässor och på En Svensk Klassikers hemsida, och ska kopplas till olika kampanjer.

- Nu får vi chansen att bygga ett samarbete med en partner som arbetar över alla årstider med utmaningar som lockar svenska folket, konstaterar Curt Petri.




 

 

Fakta

En Svensk Klassiker
Alla som under en tolvmånadersperiod klarar av Vätternrundan (cykel 300 km), Vansbrosimningen (simning 3 km), Lidingöloppet (löpning 30 km) och längdskidtävlingarna Vasaloppet (90 km) alternativt Engelbrektsloppet (60 km) har kvalificerat sig till utmärkelsen En Svensk Klassiker. De fem separata loppen lockar sammanlagt ca 120 000 deltagare varje år och samarbetar sedan 1987 i den gemensamma föreningen, numera bolaget, En Svensk Klassiker.

Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

SOK:s ordförande, Hans von Uthman har bestämda åsikter om framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.