Chefens intressen styr sponsringsbeslut
Det är RF som har låtit göra en undersökning ” Varumärkets betydelse inom idrottsrörelsen – ett sponsorperspektiv” och resultatet presenterades på onsdagen. Huvudfrågan löd ”Hur tänker näringslivet när de ska ta ställning till om att sponsra idrotten?
Visst förekommer det att företagen utgår från sin varumärkesanalys när de väljer om och vilken idrott de vill sponsra. Och det innebär att idrotten måste bli bättre på att jobba med varumärket och formulera sin vision och sin verksamhet.
Entusiasm blir till strategi
- Om våra medlemsförbund ökar sin förståelse för hur näringslivet värderarsitt sponsorskap ökar även möjligheterna att hitta bättre samarbeten med olika partners, säger Riksidrottsförbundets ordförande Karin Mattsson Weijber.
Men i hög grad är det känslor och intressen som styr besluten. Dvs vad högsta ledningen tycker. Sedan sker en förvandling. Det personliga idrottsintresset förvandlas till en del av den övergripande marknadsföringsstrategin – och ses därmed som ett strategiskt handlande.
Åtta av tio gånger är det vd:ns personliga intresse som gör att företaget väljer att sponsra en viss idrott. Det är inget fel med det, men vd:n måste se till att detta implementeras hos marknadsföringsavdelningen som därefter kan göra en riktig satsning av det”, säger en av företagsrepresentanterna i undersökningen.
Avgörande blir en så kallad transformering av sponsringen – från entusiasm till strategi. Eller annorlunda uttryckt – det personliga intresset blir en organisatorisk angelägenhet.
5,1 miljarder i idrottssponsring
Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM) har uppskattat svenska sponsorinvesteringarna under 2008 till 5,1 miljarder kronor. Idrotten är den bransch som dominerar, här ser företagen möjligheter att få avkastning på sina investeringar.
- Sponsorerna och samarbetspartners ställer idag höga krav och har stora förväntningar på idrotten de ska samarbeta med. Därför behöver idrotten bli ännu proffsigare på att möta företagen, säger Karin Mattsson Weijber.
År 2007 presenterade Riksidrottsförbundet rapporten Varumärkets betydelse inom idrotten. Rapporten visar att ett gediget varumärkesarbete kan ge bättre förutsättningar för idrottsliga framgångar som inte bara handlar om fler guldmedaljer, utan också lockar fler barn, ungdomar och samarbetspartners.
Bakom den nya rapporten står forskarna Anna Fyrberg och Sten Söderman vid företagsekonomiska institutionen på Stockholms Universitet som har intervjuat elva företag vad de utgår ifrån när de ska välja om och hur de sponsrar idrotter.
Mest lästa just nu
Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall. De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.
Anonymous (inte verifierad)
tors, 2009-11-19 10:21
1. Statistiskt säkerställt underlag
Hoppsan vilken nyhet. På elva intervjuade företag väljer 8 av 10 chefer sin favoritsport som sponsring...