Uppsala i hemlig sponsring av 13 elitlag

Hur många miljoner det handlar om är hemlighållit, men Uppsala kommun når en unik marknadsföring med 13 elitlag och blir huvudsponsor för samtliga klubbar. Uppgörelsens ekonomiska del har dock maximal sekretess, enligt Magnus Lohe, marknadschef på Uppsala kommun.

De här lagen ingår i samarbetet:
Herr: IK Sirius (fotboll, innebandy, bandy), Almtuna IS (ishockey), Uppsala Basket, Storvreta IBK (innebandy).
Mixed: Fyrisfjädern (badminton).
Dam: Danmarks IF (fotboll), Sten Sture (innebandy), Hagunda (innebandy), FBC Uppsala (innebandy), Sallén Basket, Uppsala Bois (bandy).

- Jag är lite euforisk att vi över huvud taget har den här samarbetsformen i Uppsala. Nu finns alla möjligheter att göra något bra av det här, säger Uppsala kommuns marknadschef Magnus Lohe till tidningen UNT.

Sex damlag, sex herrlag och ett mixedlag ingår i överenskommelsen som gäller i ett år. Samtliga lag ska bära namnet Uppsala väl synligt på matchtröjorna och ska bidra till att ge god renommé till varumärket Uppsala.

- Uppsalas elitlag är viktiga ambassadörer för Uppsala och samarbetet kan utvecklas från den här plattformen. Idrotten är en av flera viktiga marknadsföringskanaler för Uppsala, anser Gunnar Hedberg (m), kommunstyrelsens ordförande.

Hela upplägget har tillkommit efter initiativ från föreningarna som tillsammans med tidningen UNT ska stå för en bilaga som återkommer en gång i månaden. Därtill diskuteras superlördagar och likadana biljettsystem inför framtiden.

Magnus Lohe vill inte kommentera hur mycket pengar som samarbetet kostar kommunen: ”Det innehåller vissa pengar precis som i våra andra kommersiella samarbetsavtal, men det är inget jag kommenterar. Vi har maximal sekretess på den biten”, hävdar Lohe.

Mats (inte verifierad)

tors, 2009-09-17 09:16

1. A town called...

Intressant att notera att så få av lagen från Uppsala faktiskt heter som staden... Skulle också vara intressant att se hur mycket Uppsala tar in från lagen i fråga i form av planhyror o likn jämfört med vad sponsorsatsningen kostar.
Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall.  De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå 

SOK:s ordförande, Hans von Uthman har bestämda åsikter om framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.