Inkassoföretaget investerar

Lindorff fortsätter sin sponsring av friidrottsstjärnorna Kajsa Bergqvist, Christian Olsson och Emma Green, samt deras tränare Yannick Tregaro. Det norska inkassoföretaget satsar 2 miljoner kronor på den svenska kvartetten.
Avtalet gäller över OS 2008 och ger Lindorff rätten att använda stjärnornas namn och bilder i sin marknadsföring och att de ställer upp på fem aktiviteter för företaget per år. Inte minst är mycket fokuserat på VM i Osaka. Då ska det bli guld i flera bemärkelser.

Team Tregaro får därmed utmärkta förutsättningar. Lindorff kan påvisa en bra historia och en långt engagemang. Exempelvis fick Christian Olsson ett par nya spikskor när han var 16 år.
Enligt sponsoransvarige hos Lindorff, Per-Henrik Persson, vill bolaget med hjälp av stjärnor stärka företagets varumärke. Det norska inkassobolaget, som passerat Intrum Justitia på den svenska marknaden, är ändå relativt okänt här i landet. 2005 hade bolaget en omsättning på en miljard och uppvisade en vinst på 100 miljoner före skatt, i norska kronor.

Rune Brandstadmoen är koncernchef och har ofta uttryckt sin förtjusning för just friidrott. Sponsringen inleddes på 90-talet med de egna stjärnorna, spjutstjärnan Trine Hattestad och sprintern Geir Moen, som numera jobbar inom företaget.
- Det ingår i vårt sätt att jobba. Idrottsmän är en enorm resurs även i näringslivet. De är energiska och målmedvetna hela sin karriär. Sedan tar det plötsligt stopp och många har väldigt svårt att klara övergången till vardagslivet. Vi vill ta tillvara de kvaliteter de haft som idrottare. Trine och Geir är utmärkta exempel på det, sa Rune Brandstadmoen i en intervju med Aftonbladet.

Från norsk stjärnstatus då till svenska VM-favoriter i dag.- Det är den marknad där vi expanderar mest för närvarande, säger Brandstadmoen.
- Det här är ett sätt att sprida företagsnamnet. Men vi satsar inte på det här för att synas i tidningar eller på tv. För oss handlar det i första hand om att kunna använda de här idrottarna vid våra kundkontakter.

Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

SOK:s orsförande, hans von Uthman har bestämda åsikter om Framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.