Niklas byter fotboll mot öl

Hallå där, Niklas Nestlander, som byter från AIK Fotboll till Åbro Bryggeri där han tillträder som sponsorchef den 1 september.
Från Globen till AIK till Åbro och rollen som sponsorchef. Snabbt vandrat för Niklas Nestlander.

 

Vad ska du göra?

- Jag ska ansvara för Åbros sponsring och försöka ta ett helhetsgrepp kring den. AIK Fotboll är bara en av många föreningar som Åbro sponsrar. Kalmar FF, BP, IFK Göteborg, ÖIS och Gais inom fotbollen är andra. Lägg därtill innebandy, trav, ishockey och speedway, arenorna Nya Ullevi och Gamla Ullevi samt Bråvallafestivalen, så förstår du att det gäller att ha en klar idé och tanke kring sponsringen.

Du kommer från en tjänst som kommersiell chef för AIK Fotboll. Kan vi förvänta oss ett ännu större engagemang i AIK Fotboll från Åbros sida nu…?

- Ha-ha, det vet man aldrig. Åbro har sponsrat AIK Fotboll i 22 år, ett av de längsta sponsorskapen inom svensk idrott, och det kommer att fortsätta. Det handlar nog mer om att aktivera Åbros sponsorskap på ett ännu bättre sätt genom att skapa intressanta aktiviteter för målgruppen AIK:are. 

Vad är bra sponsorskap?

- Som sponsor: att ta ett ansvar för sina sponsorpengar, både genom att aktivera sitt sponsorskap samt att göra samhällsnytta. Som rättighetsinnehavaren: att hjälpa sponsorerna att aktivera sig hela året, inte bara i samband med eventet eller matchen. Tiden när det räckte att erbjuda biljetter, middag och sponsorskyltar till sponsorerna är sedan länge över. Det kan sponsorerna köpa som enstaka paket till de matcher de är intresserade av. Nu gäller det att skapa engagemang och passion för varumärket. Där är kombinationen sociala händelser och öl alldeles utmärkt. 

- Sponsorerna behöver också bli bättre på digitala medier – att skapa kampanjer och engagemang i sociala medier – och att vara framträdande inom samhällssponsring, CSR. 

Vad är du mest stolt över under dina tre år på AIK Fotboll?

- Jag är stolt över varje affär jag gjort för klubben. Men framför allt är jag stolt att jag lyckades bygga upp säljsidan och lämna över till Sportfive med väl fungerande strategier och system – alltifrån att implementera säljstöd, CRM-system och tydliga paketeringar – och de kampanjer vi skapade med hjälp av oerhört engagerade AIK:are som arbetar ideellt för föreningen. Paint it black-kampanjen är speciell för mig. Den gav AIK både utmärkelser här hemma och omnämnande av Uefa internationellt. Den hjälpte dessutom klubben att nästan sälja ut premiären på Friends Arena, 43 466 åskådare mot Syrianska. Det är fortfarande klubbens publikrekord där, trots att flera derbyn spelats. 

Vad kommer du att sakna mest från AIK Fotboll?

- Kontakten med spelare och ledare samt det engagemang som finns kring klubben.  Det är också något visst att arbeta med idrott och få vara med om alla känslor som uppkommer vid vinst och även förluster.

Slutligen: vem vinner Allsvenskan i fotboll 2015?

- Jag tror att Andreas Alm äntligen får sin efterlängtade titel som huvudtränare!

Larry (inte verifierad)

tors, 2015-09-03 21:32

1. Spola övriga lag

Hoppas innerligt att hans AIK-hjärta är kvar in på det nya jobbet också och river Åbro-avtalen med övriga lag. Jag menar det räcker att dom syns hos AIK för att nå maximal exponering. Bara onödigt att slösa bort en massa pengar hos mindre klubbar.
Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall.  De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå 

SOK:s ordförande, Hans von Uthman har bestämda åsikter om framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.