En karriärssugen 2-barnsmamma

Meriterna är så man baxnar. Att en person kan prestera så enormt mycket... Men det gav också 194 miljoner i prispengar och nära 300 i reklamkontrakt. Och i dag driver Annika Sörenstam rena golffabriken.
De utvalda tolv tjejerna i ANNIKA Cup jublar över möjligheten att få chansen att tillbringa några dagar med världsstjärnan. Foto: Björne Davidson

 

Hon är världens främsta, kvinnliga golfare genom tiderna. 2008 lade hon klubborna på hyllan – men inte framgångarna. Nu bygger hon ett affärsimperium inom golfen.

Annika Sörenstams meritlista är lika lång som hennes allra bästa utslag: 89 segrar på tourerna världen över, tio majorsegrar och åtta Solheim Cup – kontinentmatchen mellan Europa och USA där hon sedan tre tävlingar tillbaka fungerar som vice kapten. Annika Sörensam från Uppland Bro strax nordväst om Stockholm är tidernas främsta, kvinnliga golfspelare – och även utsedd till Sveriges främsta idrottskvinna genom tiderna av Dagens Nyheter.

Började på Bro-Bålsta 

Det är digra arbetsveckor för Annika Sörenstam, mamma till Ava, 5, och William, 4. Nu är hon tillfälligt tillbaka, tillsammans med maken Mike McGee på hemmabanan på Bro-Bålsta GK där allting började i början av 80-talet. 

Då – vid tolv års ålder – var det en sexhålsbana och Annika prövade på sporten som blev hennes liv och som hon hjälpte till att lyfta till nya nivåer. 

På Bro-Bålsta golfklubb lärde hon sig golfens grunder. Däremellan hjälpte hon till och plockade pinnar och stenar – i utbyte mot gratisrundor. 

Det är den bakgrunden som är drivkraft till hennes breda, djupa och långsiktiga affärsimperium ANNIKA, där världen fortfarande är hennes arbetsfält. 

Vill ge tillbaka

Hon vill ge tillbaka och använda alla erfarenheter och kunskaper för att fler ska få njuta och uppnå sina mål med golfen – och som människa.

Det är det ANNIKA Invitational Europe – och systertävlingarna i USA och Asien – handlar om. 78 av världens bästa juniorspelare på tjejsidan från 17 länder i Europa samlas i Upplands Bro för att försöka kvalificera sig till PING Junior Solheim Cup i september, lillasyster till The Solheim Cup, och lära sig mer om spelet golf och livet under devisen ”More than golf”. 

Det är på Bro-Bålsta golfklubb som Idrottens Affärer får en exklusiv intervju med Mike McGee, Managing Director, och Tommy Tang, Global Golf Director for the Annika Foundation, som ansvarar för företaget ANNIKAs olika verksamheter.

Familjeföretag i golf

Huvudkontoret för Annika Sörenstams affärsimperium ligger i Orlando, Florida och har 17 anställda, däribland Annikas lillasyster Charlotta - också hon med erfarenheter från världens tourer. 

Mike McGee har golfen i blodet – pappa Gary McGee spelade Ryder Cup 1977 - och Tommy Tang studerade på högt ansedda Yale University, där han också spelade golf för skolan.

Företaget ANNIKA består av fem affärsområden, där varumärket ANNIKA i alla led genomsyras av devisen ”To Provide Inspirational Experiences” (”Att bidra med inspirerande upplevelser”): 

• ANNIKA Academy

• ANNIKA Financial Group

• ANNIKA Course Design

• ANNIKA Collection

• ANNIKA Foundation

Mike McGee vill inte ange omsättning i exakta siffror men det rör sig om sjusiffrigt belopp i dollar, alltså över en miljon dollar.

Det är till stora delar ett företaget där familjen är i fokus.

- Annika fokuserar främst på familjen med våra två barn. De är oftast med på våra olika uppdrag. Men när det inte fungerar är det jag som är hemmapappa och arbetar hemifrån. Vi är lyckligt lottade att kunna ha den lösningen – vilken är ovanlig i USA, säger Mike McGee.

Världsledande varumärken

- Prioritet ett i vår strategi är våra nio partners eftersom dessa på olika sätt finns med i våra projekt och affärsområden. Här finns bland annat Rolex, Lexus, Callaway och 3M. Ett exempel på hur vi arbetar är ANNIKA Intercollegiate, som är en lagtävling för de bästa collegeskolorna i USA, och där 3M är huvudsponsor. 

- Vi vill att varumärket ANNIKA enbart associeras med långsiktiga och världsledande varumärken, det vill säga samma kriterier som gäller för Annika Sörenstam som person. Det vinner både våra partners och vi på, förklarar Mike McGee. 

Det är många som känner sig kallade att bli partners – men få äro utvalda. Mike McGee tackar nej till olika samarbetsförslag flera gånger i veckan. 

- Vi skriver treårsavtal för att varumärket ANNIKA ska vara prioriterat för våra partners under många år framöver, berättar Mike McGee.

Exklusiva golfresor

Av de olika affärsområdena är Academy det största. På ett exklusivt centra på Watson Resort vid Reunion Resort, Florida, utvecklar akademins gäster sina golfkunskaper med hjälp av all expertis och teknik som behövs. 

ANNIKA Academy Core Golf Programs är de olika program som skräddarsytts av Annika och fitnessinstruktörer. I Academy finns förstås även exklusiva golfinstruktörer, bland andra Henri Reis som har varit Annikas coach sedan starten av hennes karriär. 

Annika Sörenstam är även aktiv i resebranschen: Academy Destination Golf Experiences ger möjlighet till golfresor utöver det vanliga till banor över hela världen. Det är en del av affärsområdet ANNIKA Academy.

Anpassad bandesign

I affärsområdet ANNIKA Course Design anlitas Annika för att designa banor över hela världen. Resultaten syns idag i Kina, Sydafrika, Korea, Turkiet och nu senast i Estland.

- Jag vill att de banor jag bidragit till ska vara omväxlande, ta vara på naturens möjligheter och lätt anpassas för utvecklande och rolig golf för juniorer och kvinnor Jag vill verkligen att banorna ska bidra till tillväxt av golf och då måste de vara designade för dessa spelare, förklarade Annika Sörenstam under presskonferensen i samband med ANNIKA Invitational Europe.

ANNIKA Collection består främst av klädmärket Cutter&Buck. Det har tidigare även funnits en kollektion av viner och parfymer i detta affärsområde, men det är ett avslutat kapitel.

Hälsosam och aktiv livsstil

2007 startades ANNIKA Foundation, som är ett bevis på Annikas heta vilja att ge tillbaka. 

- Här ger vi barn och ungdomar möjligheter att utvecklas. Hon vill ge dem samma möjligheter som hon hade. Vi lär dem hur viktigt det är att leva hälsosamt och ha en aktiv livsstil, och hjälpa unga människor att utveckla sina drömmar, säger Tommy Tang.

ANNIKA Invitational är en sådan miljö - och ska fortsätta att vara i ännu större utsträckning.

- Vi har planer på att genomföra tävlingen även i Latinamerika, i så fall troligen i Argentina. Vi jobbar på det och hoppas ha det är klart till årsskiftet, avslöjar Tommy Tang.

Optimal storlek

- Vi har nog funnit en optimal storlek på företaget för att uppnå våra visioner. I dagsläget finns inga stora tillväxtambitioner, säger Mike McGee.

Det låter som Annika Sörenstam har ett digert schema även framöver. Men inte nog med det. Hon har dessutom ett stort matlagningsintresse som hon utvecklat i en egen kokbok med titeln ”Mat, minnen och golf”.

- Den rätt jag gillar allra bäst är Annikas Spagetti Bolognaise. Den är helt suverän, avslöjar maken Mike McGee. 

Det verkar som att devisen ”To Provide Inspirational Experiences” gäller även i köket för Annika Sörenstam – världens bästa damgolfare genom tiderna och den enda damspelare som gått på 59 slag på en USA-tourtävling en magisk fredag i Phoenix 2001. 

Tommy Tang (t v) och Mike McGee hanterar Annika Sörenstams affärer. McGee är också Annikas make. Foto: Björne Davidsson

Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

SOK:s orsförande, hans von Uthman har bestämda åsikter om Framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.