Svepet runt världens idrottsfinanser

Svepet i idrottsvärlden bjuder i dag på världens största skivbolag som går in i formel 1, amerikanske affärsmannen Stan Kroenke köper fler aktier i Arsenal, Deloitte blir ny amerikansk OS-sponsor, vad försäljningen av Golf Digest innebar och hur Playboy syns vid mc-tävlingar.

(Motor/Affärer) Som om det inte rockade nog om Formel 1-premiären i Australien i helgen, så kommer nu besked om samarbete mellan F1 och Universal i något som kallas F1 Rock. Det är Bernie Ecclestones bolag Formula One Group som tillsammans med världens största skivbolag skapar livemusik i samband med F1-tävlingarna. Musik som sedan ska kunna köpas på skiva eller via nedladdning. Musik, megastjärnor och motorsport. Jo, kombinationen är välkänd och möjligtvis oslagbar. (SportsPro)

(Fotboll/Affärer) Den amerikanske affärsmannen Stan Kroenke har ökat sitt aktieinnehav i fotbollsklubben Arsenal till drygt 20 procent sedan han köpt 5 000 aktier för drygt 60 miljoner dollar. Styrelsemedlemmen Koenkes köp kan ses som en viktig markering för att hålla den störste ägaren, Alisher Usmanov och Red&White Holding från både styrelsen och att lägga ett fientligt bud på klubben. Kroenke äger fotbollsklubben Colorarado Rapids i USA och sågs först som ovälkommen i Arsenal, men anses nu vara den som ska ”rädda” klubben undan ett ryskt övertagande. (SportsPro)

(Olympiskt/sponsring) Revisions- och konsultjätten Deloitte blir ny sponsor till den amerikanska OS-kommittén. Kontraktet är på fyra år och värderas till 12 miljoner dollar per år. Deloitte blir partner under OS och Paralympics i Vancouver 2010 i London 2012 samt till US Pan American Team och det amerikanska laget i ungdoms-OS. (Sportbusiness International)

(Affärer) I januari i år sålde TTG Sverige Golf Digest till Hjemmet Mortensen AB. Affären inklusive försäljningen av inventarier och varulager gav TTG en reavinst på 2,5 miljoner kronor. Golf Digest ges ut på licens från Condé Nast. Tidningens upplaga minskade i fjol med 4,8 procent till 27 500 jämfört med det föregående år enligt TS. Gratisupplagan svarade för 20 (5,9) procent av upplagan. (Mediatrender)

(Motor/sponsring) Den berömda Playboy-loggan kommer att dyka upp i motorcykelsammanhang. Det är LCR Hondas MotoGP-team som skrivit avtal med Playboy om att sponsra teamet som drivs av förre föraren Lucio Cecchinello. Anledningen är att Playboy gör come-back på tidningshyllorna i Italien i år. (SportsPro)

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Om man kan och vill tro på artificiell intelligens tar USA, Kanada och Sverige topplaceringarna vid ishockey-VM. Artificiell intelligens kan mycket väl gissa rätt, eftersom den redan lyckades förutspå det finska mästerskapet i hockey, som slutspelades för några veckor sedan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.