VM skapar rekord i fotboll-Europa

Torsdagens match i VM-fotbollen,Sverige mot USA i Le Havre har finalkaraktär. Det märks både på spelarnas anspänning och intresset från både publik och TV-tittare. 

VM har så här långt skapat ett intresse som är av rekordformat.Torsdagskvällens match är slutsåld, vilket innebär en publiksiffra  runt 25 000, bland dem cirka 2 000 svenskar.

Förbundskapten Pontus Lundahl och och lagets mest rutinerade, målvakten Hedvig Lindahl är lugna och laddade vid dagens pressträff inför den sista grundspelsmatchen vid fotbolls VM i Frankrike där. Men det står klart att mötet med USA på torsdagskvällen blir något alldeles extra. Det kunde inte heller duon förneka. Foto: Pontus Lundahl / TT

Det blågula inslaget i Le Havre har ökat successivt under veckan. Så det kommer att bli ett bra tryck vid torsdagens match.

Lockar många tittare

Att damfotbollen tar allt mer marknadsandelar har också bevisats av tittarrekord från tv i olika länder

TT rapporterar om att Frankrikes öppningsmatch sågs av över tio miljoner tv-tittare och i England överträffades alla noteringar när över sex miljoner såg matchen mot Skottland. Och i Sverige såg drygt en miljon människor premiären mot Chile.

Här hemma kommer nu också nyheten om att Futebol dá força och Svenska Fotbollförbundet inleder ett nationellt samarbete för att öka antalet kvinnor i fotboll.Samarbetet har som främsta syfte att engagera och möjliggöra för fler kvinnor att engagera sig - som utbildare, ledare, domare och spelare. 

Futebol dá força arbetar med att engagera, utbilda och stötta kvinnliga och icke-binära ledare till att skapa trygga mötesplatser för tjejer på fotbollsplanen - med syfte att stärka tjejer långt utanför planen.

 "Vår vision är att inte behöva finnas, utan att det vi gör blir normen inom fotbollen. Vi vill att jämlikhet och jämställdhet ska vara självklarheter inom fotbollen och (i förlängningen) i samhället i stort. Genom denna samverkan tar vi flera steg i den riktningen, och det känns väldigt roligt att nu på nationell nivå börja jobba direkt med Svenska Fotbollförbundet! “, kommenterar FDF:s grundare Cecilia Safaee.

Större efterfrågan i hela landet

"Många säger att det är svårt att nå tjejer och att engagera kvinnliga ledare. Vi möter tvärtom en enorm efterfrågan i hela landet bland tjejer och kvinnor som bara väntar på möjligheten att få engagera sig.  

Tillsammans med Svenska Fotbollförbundet ska organisationen kunna öka sin kapacitet 

- Samarbetet med SvFF möjliggör utbildning av fler utbildare som tillsammans med distriktsförbund och fotbollsföreningar kan möta den stora efterfrågan som finns bland tjejer och kvinnor att engagera sig inom fotbollen – vilket direkt bidrar till SvFFs initiativ Plus 10 000 som har syftet göra fotbollen mer jämställd och inkluderande.

Fakta

Fakta: Publiksiffror under VM

De fem högsta publiksiffrorna under VM i Frankrike fram till och med tisdagens matcher:

USA–Chile: 45 594

Frankrike–Sydkorea: 45 261

Frankrike–Norge: 34 872

Nigeria–Frankrike: 28 267

Argentina–Japan: 25 055

 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Hur  ansträngd situationen är i Östersunds FK beskrivs av dagens fakta – klubben har fått in drygt 7,7 miljoner kr, men behöver ytterligare 11 miljoner! Sedan den 1 september har klubben lyckats samlat in7,7 miljoner kronor av de tio miljoner kronorna som föreningen behöver kortsiktigt och av de 15 miljoner kronorna som behövs långsiktigt.

Det finns ingen gata i Sverige som kan mäta sig med Evenemangsgatan i Göteborg. Sträckan mellan Scandinavium och Ullevi, med närheten till Gamla Ullevi och Valhalla är arenatätast i landet och har därtill med ett massivt utbud.

Men det finns heller ingen gata i landet som är så omdiskuterad och väcker så mycket tankar på förändring. Nu finns förslag om att riva både Ullevi och Scandinavium!

Svaneholm Open lockade med några av världens bästa spelare till den nya tennisturneringen vid slottet. Men det kom alldeles för få åskådare och arrangemanget gick back. 

Arrangörsbolaget saknar pengar och kan inte betala räkningarna, enligt Sydsvenskan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nordea återkommer som landets ledande sponsor till tennis. Banken har en lång tradition som tennissponsor, allra senast för Nordic Light Open åren 2002–2008. Damturneringen i Båstad gällde det då, nu går banken all- in för både damtävlingen och herrturneringen, den som är en av tourens äldsta och mest populära tävlingar. Nu skaSwedish Open bli Nordea Open, en tvåveckors tennisfest sommaren 2020.

14-20 oktober vänds tennisblickarna mot Kungliga Tennishallen i Stockholm när det är dags för klassiska Stockholm Open. Nu är det klart att hela turneringen sänds på Eurosport och Kanal 9.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.