Stora effekter för köpmännen
Rapporterna från idrottsevenemang som kan påvisa en betydligt ökade omsättning för idrottsturismen i området duggar numera tätt. O-Ringen Borås 2015 är det senaste exemplet.
- Givetvis mycket glädjande siffror för oss och för de regioner och kommuner som bidrar till den upplevelse vi ger deltagarna, säger O-Ringens vd Henrik Boström.
Besökarna stannar längre
Deltagarnas konsumtion av boende, mat och nöjen uppgår till inte mindre än 112 miljoner kronor, varav cirka 34 miljoner kronor kommer från de utländska deltagarna.
- En trend är att deltagarna stannar längre i regionen, att man passar på att kombinera tävlandet med att turista och uppleva saker både före och efter tävlingen, säger Henrik Boström.
Utöver siffrorna för uppehållet tillkommer anmälningsavgifter till tävlingen och resor till och från Borås.
- O-Ringen har dragit in stora summor till regionen och vi hoppas att Borås Stad och övriga kommuner i regionen känner sig nöjda med vad vi genomfört, säger Maria Krafft Helgesson, generalsekreterare.
De vill återkomma
Enligt undersökningen vill 74 procent av besökarna komma tillbaka till regionen i framtiden. Det blir liksom en ränta för årets arrangemang. Undersökningen har inte bara berört ekonomin, utan frågan var också om hur deltagarna uppfattade årets tävling.
Det visade sig vara mycket uppskattat. Borås får mycket höga betyg på evenemangsupplevelsen och rankas som det bästa arrangemanget sedan 2011 då tävlingarna genomfördes i Hälsingland. Helhetsbetyget blir betyget 4,4 på en femgradig skala. Särskilt sticker parametern ”den sportsliga kvaliteten” ut, med betyget 4,5. Där överträffar man klart index i jämförelse med andra stora deltagarevenemang i Sverige.
- Det är en viktig signal i vårt arbete att bygga varumärket O-Ringen, säger O-Ringens marknadschef Patrik Söderqvist.
Den 51:a upplagan av O-Ringen lockade hela 18 058 deltagare som tillsammans gjorde 72 034 starter. Undersökningen utfördes av Rubin Research direkt efter arrangemanget.
Själva tävlingen hade en omsättning om cirka 35 miljoner kronor, men resultatet är inte helt färdigt. Där finns sponsorintäkter om 6 miljoner, men också stora utgifter för framför allt uppbyggnaden av olika tävlinsplatser under veckan samt den stora campingen som rymde 2 500 platser.
- Det är faktiskt Sveriges största camping, påpekar Patrik Söderqvist.
Vid samtliga O-Ringen byggs ett eget litet samhälle upp med affärer och försäljning utöver post och bankfunktioner. Foto: Mikael Fritzon
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.