Golfveckan som bara växer
Traditionen och tävlingskvaliteten är vad som gör Moraveckan i golf till en attraktiv tävling för golfspelare över hela Sverige.
30-årsjubileum
Arrangemanget är ett vinnande koncept för golfklubben och näringslivet i bygden. Åke Klangefeldt som är tävlingsledare och marknadsansvarig för Mora Golfklubb berättar.
- Golfen har stor betydelse för näringslivet i området. Det är en köpstark kategori av människor som besöker trakten.
Moraveckan firade i år 30-års jubileum. Att tävlingarna levt så länge beror till stor del på en kundkrets med deltagare som återkommer varje år.
Ett professionellt evenemang med bra banor och god service tilltalar åtskilliga. Att det är ett stabilt evenemang som lever på sitt goda rykte gör evenemanget attraktivt för deltagare, sponsorer och samarbetspartners.
Egen marknadsföring
Thomas Lindh, klubbchef för Mora Golfklubb berättar:
- Vi är jätteglada över deltagarantalet. Målet är att bibehålla en golfvecka av klass. Några konkreta planer på att expandera har vi inte just nu.
Tävlingarna pågår från söndag till lördag och varje tävlingsdag har sin egen sponsor som står för prisbord, får synas på golfklubben och hjälper till under tävlingsdagen. Thomas Lindh berättar att anstränger sig för att visa att golfklubben är en gynnsam plats för sponsorer.
- Vi har deltagit i nätverksträffar där vi berättar om Moraveckan. Men i dagsläget har vi inget direkt samarbete med kommunen.
Arrangemanget har varit populär redan från starten för 30 år sedan. Klubbchef Thomas Linds förklarar det med ett stort engagemang från sponsorer och klubbens medlemmar som är funktionärer under veckan.
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.