Fotbollens svarta fredag

Ansvariga på Svenska Fotbollsförbundet hade gärna sluppit fredagen den 19 september. Det mesta gick emot, från nej till EM till dystra prognoser om budgetutfall de närmaste två åren.
En hjälpande hand - frågan är vem som behöver den mest? Karl-Erik Nilsson, Svenska Fotbollsförbundets ordförande, har en del att ta tag i. Inte blev det bättre när Uefa nobbade EM:s förslag. Foto: TT

 

Kritiken och Friends Arena och de ideliga åsikterna om vad som saknas eller inte fungerar där förföljer anläggningen och fotbollsförbundet.

Blev aldrig någon fest

Meningen var att EM skulle bli en klang- och jubelföreställning. Friends Arena byggdes med sikte på internationella matcher och turneringar.

EM 2020 hade varit optimalt. I all kritik och allt ifrågasättande runt arenan, förbundets ekonomi och TV-avtal så hade ett ja från UEFA varit synnerligen idealiskt.

Men all optimism förbyttes till ett aprupt nej på fredagen.

Cirkulerar så många uppgifter

TV-avtalet med Kentaro är också en synnerligen speciell historia. Bolaget Kentaro AG går i konkurs och nu presenteras en ny och påtvingad överenskommelse.

Men bakom kulisserna pågår ett spel där det cirkulerar så mycket uppgifter om enorma belopp, märkliga mottagare, saknad av pengar och det bara är en tidsfråga innan avslöjande detaljer inte går att dölja längre.

Avtalet mellan Svensk Elitfotboll och Kentaro AG gällde fram till och med 2015. Men eftersom TV4-Gruppen/C More och Svensk Elitfotboll har sedan tidigare tecknat ett medierättighets- och affärssamarbetsavtal för perioden 2016-2019 fanns här en lösning. 

Alldeles för få svar

Nu är parterna överens om ett nytt avtal om ett samarbete som påbörjas omedelbart och fram till 2016.

- Det här är positivt för utvecklingen av klubbarnas verksamhet och för elitfotbollens konkurrenskraft, anser Lars-Christer Olsson, ordförande i Svensk Elitfotboll.

Casten Almqvist, vd TV4-Gruppen, tycker att situationen olyckligt.

- Men vårt nya avtal löser situationen på ett bra sätt för både svensk fotboll och våra tittare. 

Men tro inte att lugnet uppstår. Det finns så många märkliga uppgifter och så få svar att snart briserar allt. 

Karlskrona kastas ut från hockeyallsvenskan. Tvångsnedflyttningen borde få Svenska ishockeyförbundet att känna sig som boven i dramat. När Karlskrona gick upp i SHL efter säsongen 2015 kom kravet från Förbundet: Ni måste ha en läktare som rymmer 5 000 åskådare. Läktarbygget knäckte klubben.

Golfen har medvind. Men det finns också förlorare. rena tragedier. 

Sollerö golfklubbs bana ligger fantastiskt inbjudande vid Siljan, men nu växer gräset okontrollerat .Maskinparken är såld och en av de stora fairwayklipparna hämtades nyligen av en köpare. Nu är det slutklippt.

Trefaldiga mästarna Smederna från Eskilstuna drog sig ut BAHAUS-ligan (tidigare Elitserien) vilket gav eko i svensk speedway. Orsak: ingen publik i coronatider, inga inkomster. Men klubben kör vidare – i division 1.

-  Så länge vi inte kan ha publik som är 50 procent av våra intäkter kan vi inte köra, förklarade Tobias Spångberg, ordförande, avhoppet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Mikael Fahlander var starkt pådrivande när klubben inledde marschen mot en tillvaro i högsta serien. Då i flera roller, som sportchef, ordförande och storsponsor för Örebro hockey.   

ATG:s miniatyrhäst Vinnie har setts av miljontals tv-tittare sedan premiären 2014.

Nu får stjärnan en egen tv-serie – ”Mitt liv som Vinnie” – där tittarna får följa med hem till gården, med kompisarna i hagen och under filminspelning.

TV-profilen Rickard Olsson har fått en ett nytt uppdrag. I nio avsnitt av programmet ”Travsommar med Rickard Olsson” – som visas i ATG Live och ATG Play – ska han lära sig själv och tittarna olika moment i den svenska travsporten.

- Jag älskar hästar, men har inte kommit nära travsporten tidigare. Nu har jag fått chansen och jag tycker att det är superkul, säger den folkkäre programledaren.

Brynäs är på väg att lyckas med sin donationkampanj som ska göra det möjligt att värva två ¨högklassiga nyförvärv. Pengar strömmar stadigt i och många vill bidra till att förstärka laget. Men det krävs flera miljoner.