Maratonloppet ger 212 miljoner

Turisteffekterna av stora evenemang blir allt större och därmed presentabla för omvärlden. Kanske skulle man kunna ana skillnader i storstan. Men icke, det visar Asics Stockholm Marathon.
16 736 löpare kom till start i Asics Stockholm Marathon och både de och tillresta gör av med stora pengar, visar en undersökning.

 

Regionen hade intäkter om 212 miljoner kronor. Det visar en undersökning från Mind Research som visar att de tillresta löparna i snitt spenderade 3 402 kr i Stockholm. Och de tillresta åskådarna gjorde av med i snitt 2 965 kr.

Rekordmånga från andra nationer

Totalt ger detta 212,4 miljoner kr i intäkter till Stockholmsregionen.

Det var på uppdrag av Stockholm Visitors Board som Mind Reserach fick fram de bakomvarande ekonomiska termerna från det 36:e maratonloppet som i år noterade rekorddeltagande, 21 942 anmälda löpare från 93 nationer. 

Ingen annat svenskt idrottsevenemang samlar i år deltagare från så många nationer. Totalt kom 16 736 till start, 16 075 fullföljde loppet under maxtiden sex timmar och följdes av uppskattningsvis ca 300 000 människor.

520 intervjuer genomfördes, varav 246 med deltagare och 274 med åskådare.

Här är fakta

Se här resultatet:

• 26 procent av deltagarna i loppet var kvinnor, 74 procent män.

• 42 procent av åskådarna under loppet var kvinnor, 58 procent män.

• 35 procent av löparna var ensamma på plats under loppet. 36 procent hade sällskap av en annan person. 22 procent hade sällskap med två andra personer. 7 procent hade sällskap med tre eller fler andra personer.

• 69 procent av åskådarna var från Storstockholm. 31 procent var tillresta. Av de tillresta åskådarna hade 63 procent rest till Stockholm för att se maratonloppet. Övriga var i staden av andra skäl, men passade på att titta på loppet.

• 58 procent av de tillresta löparna som övernattade i Stockholm bodde på hotell. 28 procent bodde hos släkt och vänner.

• 42 procent av de tillresta åskådarna som övernattade i Stockholm bodde på hotell. 38 procent bodde hos släkt och vänner.

• 75 procent av de tillresta löparna åt på restaurang. Drygt hälften ägnade sig åt sightseeing och runt en tredjedel spenderade tid med att shoppa. Siffrorna var nästan exakt de samma för de tillresta åskådarna.

Och den totala upplevelsen av evenemanget får 4,4 i helhetsbetyg (på en 5-gradig skala) av löparna och 4,2 av åskådarna.

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Nej, några pengar tillbaka blir det inte för de motionslöparna som hade betalat in startavgift till Göteborgsvarvet 2021, men som sedan tvingades acceptera att Coronapandemin stoppade ett genomförande.

Göteborgs Friidrottsförbund stämdes då av Konsumentombudsmannen och Nu har två domstolar instämt i arrangörens linje – och de slipper betala tillbaka pengarna, enligt Göteborgs-Posten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.