Fyra vinnare inom sportindustrin

Som kulmen på konferensen Sport & Pengar i Stockholm utsågs vinnare i fyra kategorier. Vasaloppet, Vattenfall, SVT och Solna Stad prisbelönades som framträdande inom den kommersiella delen av idrotts-Sverige.
Vinnarrepresentanter från konferensen Sport&Pengar, överst till vänster Vattenfall och till höger Vasaloppet. Där under till vänster Solna Stad och till höger SVT. Foto: Oskar Engström

 

För femte gången genomfördes Sport&Pengar och under två dagar har deltagarna varit samlade för föreläsningar och workshops i en strid ström.
Men så skulle också Årets event, Årets sport sponsor, Årets TV-bolag och Årets kommun utses.

Och vinnare är...

Efter nomineringar av totalt 20 kandidater stod nu segrarna klara. Som final på hela konferensen utropades:

Årets event 2012: ”Vasaloppet lyckas ständigt slå nya deltagarrekord och har en så intressant produkt som gör att sponsorerna närmast står i kö. Vasaloppet har skapat en regional och nationell arena för affärer, där idrottens själ ändå får vara i centrum.”

Årets sport sponsor 2012: ”Vattenfall har en genomtänkt strategi med tydliga mål som noga utvärderas. Vattenfall har också lyckats integrera strategin väl i sin övriga marknadskommunikation. Målet att skapa varumärkeskännedom om att Vattenfall är en olympisk samarbetspartner var något som de lyckades nå ut med under sommar-OS 2012.”

Årets TV-bolag 2012: ”SVT har skapat ett formidabelt koncept med Vinterstudion som fångar storpublik varje helg under vinterhalvåret. Under 2012 lyckades man dessutom föredömligt att hantera såväl ett olympiskt sommarspel, som ett europamästerskap i fotboll. Public service när det fungerar som bäst ”

Årets kommun 2012: ”Solna Stad har visat att visionen stämmer överens med verkligheten och syftet. En internationell arena i världsklass kopplat till en kommun i framfart.  Vi ser fram emot fortsättningen.”

Okända sponsorer

Cecilia Perlind inledde Sport & Pengar med att presentera färska data från Orvesto och där betydelsen av sponsring snarast växer. Under 2011 var sponsring också större än reklam-TV i Sverige.

Däremot finns det bristande kunskaper bland människor om vilken sponsor som är knuten till vilket arrangemang eller vilken förening.

Ett svar som gav en viss uppmaning till många sponsorer. I dag känner folk mest igen Svenska Spel och Vattenfall, men inte så många fler.

Ofantliga sponsorbelopp

Niklas Birgetz från Sponsrings- & Eventföreningen hadeprecis kommit hem från Istanbul och den internationella konferensen ”Future Sponsorship”.
Han visade att omsättningen för sponsring uppgår till 5,8 miljarder kronor (en ökning om 8 procent), externa events 3,5 miljarder (+27) och interna events 2,6 miljarder (+23)

Delar man upp sponsringens omsättning i olika kategorier visar det sig att kultur står för 12,9 procent, social för 15,1 och sport för 72.

- Totalt i Europa omsätter sponsring 26,5 miljarder euro, vilket är en ökning med 14 procent, och globalt är siffrorna så pass höga som 48,6 miljarder dollar, berättade Niklas Birgetz.

STCC bjuder in värdstäder

Patrik Blomquist, marknadschef vid STCC, avslöjade att nio tävlingar planeras i racingscirkusen 2013. TTA och STCC  har gått samman och det gynnar arbetet.

- Höjdpunkten är tävlingen på Solvalla i mitten av juni. När vi var där i somras kom 22 000 besökare!

STCC har nu investerat i mångmiljonklassen i ett mobilt banbygge. Det innebär att tävlingen kan flyttas till valfri plats och intresserade värdstäder kan buda för att få sin egen STCC-tävling i stadsmiljö.

TV-rättigheter byter ägare

Om sport och TV går det att prata hur mycket som helst. I synnerhet nu när tv-rättigheter plötsligt byter kanal utan att de aktuella kanalerna berättar om hur och varför.

Ett givet inslag var paneldebatten med några av de aktuella kanalerna,  Johan Kleberg (CMore Sports), David Nilsson (IEC in Sports), Jan Olsson (SVT) och Erik Westberg ( Viasat) samt representanter från Eurosport, YLE Finland och Kentaro i publiken.

De resonerades om behovet av agenter vid försäljning av TV-rättigheter och här fanns en viss enighet. Och de diskuterade hur förbund bör utveckla och i sin tur sälja sina rättigheter till TV-bolagen.

Tekniken och dess allt större möjligheter innebär ett ökat intresse för att användandet i mobila/digitala enheter.  Här blir utvecklingen stark de närmaste åren.

Visade möjligheterna med events

Andy Rice från the Press Association pekade på intäktsmöjligheterna vid evenemang. Under OS i London levererade företaget sportinnehåll till olika tidningar och plattformar.

Han såg också möjligheter i potentiella projekt i Sverige. Rice svarade även på publikens frågor om hur Sverige ska kunna attrahera evenemang av världsklass. Rådet var att skapa en organisation som arbetar helhjärtat och i samråd med staten.

Utan stöd från staten är det inte möjligt sa Rice och betonade betydelsen av lobbyverksamhet vid de internationella konferenserna, t ex som Sport Danmarks närvaro vid SportAccord, för att visa fördelarna med ett evenemang i Sverige.

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.