Branschforum 2012 hoppas upprepa succé

Hallå där, Niklas Birgetz, vd för Sponsrings & Eventföreningen, som arrangerar Branschforum 4-5 september på Annexet, Ericsson Globe, tillsammans med Stockholm Globe Arenas och Stockholm Event Network (ett nätverk inom Stockholm Visitors Board).
Niklas Birgetz, vd för Sponsrings & Eventföreningen, står bakom Branschforum.


Vad är Branschforum?
- Branschforum är Europas största sponsring- och evenemangskonferens. Det är andra året vi arrangerar Branschforum i den här formen. Förra året deltog 400 personer som var mycket nöjda, enligt utvärderingen.

Vilka kommer – och varför?
- Det är en blandning av köpare, rättighetsinnehavare, arenaägare, kommuner och destinationer. Dels handlar det förstås om att ta till sig ny kunskap och utbyta erfarenheter, dels om att knyta kontakter och göra affärer. Branschforum är en plattform för hela branschen.

Några nyheter i år?
- Ja, vi kommer att arbeta ännu mer interaktivt där deltagarna kan göra sin röst hörd via utplacerade läsplattor. Moderatorn för Branschforum kan också skicka ut frågor via läsplattorna. Svaren kan fångas upp och användas av föreläsarna i föredragen.
- Så har vi nya föreläsare förstås, bland andra Kim Skildum-Reid, sponsringsexpert från Australien och Jeff Dodds, marknadsdirektör från Virgin Media. Kim har skrivit många böcker om sponsring och är en av världens främsta på området. Jeff ansvarar för ett av nutidens mest uppmärksammade och välutvecklade sponsringssamarbeten, där Virgin Media använder Usain Bolt och Richard Branson på ett mycket spännande sätt.

Hur mår sponsrings- och eventbranschen?
- Alldeles utmärkt, tack! Sponsringen ökade med nära åtta procent, till 5,8 miljarder under 2011, enligt statistik från IRM. Det är mer än företagen investerar i TV-reklam! Det är bara dagspress och internet, inklusive mobilt, som är större än sponsring. Eventmarknadsföringen ökade med 28,4 procent och omsätter 3,5 miljarder. Lägg till de företagsinterna eventen och siffran blir 6,1 miljarder! Vi är en bransch i stark medvind.   

Vad utmärker bra sponsring?
- Först och främst att den är tydligt kopplad till företagets affär. Det behöver både köpare och säljare vara medvetna om. För att det ska bli en bra affär behöver köpare och säljare gemensamt sätta upp mål, mäta och följa upp. Sponsringen bör också kopplas till ett stort samhällsengagemang. Sist men inte minst: Avtalen bör vara långsiktiga.

Vad utmärker ett bra event?
- Förutom ett bra samarbete mellan köpare och säljare, och att även det ska stärka företags affär, att det berör! När jag går förbi eventet ska jag känna ”Wow, här vill jag stanna och ta reda på mer!”. Även här handlar det förstås också om att sätta mål, mäta och följa upp.

Slutligen, vad önskar du dig mest av allt just nu?
- Att vi klarar av att upprepa fjolårets succé av Branschforum, och att vi visar att sponsrings- och eventbranschen är framtidens kommunikationskanal. Mötet med kunden blir allt viktigare för att göra affärer och bygga lojalitet. Det gäller att kombinera upplevelsebaserade och relationsfrämjande åtgärder – då blir det synbara resultat!

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Om man kan och vill tro på artificiell intelligens tar USA, Kanada och Sverige topplaceringarna vid ishockey-VM. Artificiell intelligens kan mycket väl gissa rätt, eftersom den redan lyckades förutspå det finska mästerskapet i hockey, som slutspelades för några veckor sedan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.