25 miljoner bara i utgifter i Göteborg

Intäkterna är på cirka 25 miljoner kronor. Bara det att utgifterna är lika stora. Nu framkommer tidigare hemliga siffror på hur Got Event och Sport & Evenemang AB lyckades sy ihop drömmatchen FC Barcelona-Manchester United - och hur budgeten ser ut.
Sport & Evenemang AB etablerar sig allt mera och senaste satsningen var på Europas största TV-skärm (stor som en 25-metersbassäng) i samband med Sveriges tre matcher i EM. 17 000 personer tittade på.

 

Idén föddes för ett halvår sedan. Thomas Torkelsson, VD på Got Event, och Affe Akbari, vd vid Sport & Evenemang AB, kunde inte motstå lockelsen. Inte heller Ullevis arenachef Jonas Georgsson som fick uppdraget att kolla förutsättningarna.

Lika begärlig som hopplös

En omöjlig uppgift egentligen. En drömmatch, lika begärlig som hopplös, för alla arrangörer.

- Göteborg tänker alltid stort kring evenemang. Både storklubbar och världsartister vet att vi är duktiga på genomförande, säger Jonas Georgsson som lett förhandlingarna från idépresentation till konkret affärsavtal med klubbarna.

Via hans möten med representanter för Barcelona och United  växte förhoppningarna. Det var visst möjligt att i Göteborg ordna en repris på fjolårets Champions League-final.

En glödhet sommar

För 14 dagar sedan förstod de tre göteborgarna att Barcelonas och Uniteds klubbledningar gillade förslaget och att ett undertecknande var nära. I veckan skrev alla på kontraktet och den 8 augusti springer stjärnorna ut på Nya Ullevi inför 50 000 åskådare.

Göteborg befäster ytterligare positionen som en av Skandinaviens viktigaste besöksorter. Sommaren blir glödhet, först med både Madonna och Bruce Springsteen som nu alltså följs av världsstjärnor som Lionel Messi, Danny Welbeck, Andrés Iniesta och Wayne Rooney.

Got Event och företaget Sport & Evenemang är nu partners och de som riskar i affären. Budgeten är klar, om än ifrågasatt åtskilliga gånger innan beslut fattades.

Flyg, arvode, hotell, ja, allt

Om de inte vore så säkra på att det blir fullsatt på Nya Ullevi hade de aldrig vågat gå in i affären.

Idrottens Affärer kan avslöja att utgifterna ligger på ca 10 miljoner kronor per klubb. Det är vad de kräver för att komma och spela. Till det kommer flyg i första klass, fem-stjärnigt hotell, mat, transport, och andra kringkostnader.

De slutliga utgifterna hamnar på nära 25 miljoner. Det är precis vad intäkterna beräknas ge – 50 000 åskådare multiplicerat med 500 kr i snitt för biljetterna.

- Vi tjänar pengar på det och de tjänar pengar på det. Det är en bra affär för alla parter, medger Thomas Torkelsson.

En supermatch per år

Det är på marginalerna som arrangörerna ska hämta hem en vinst. Framför allt via de dyraste biljetterna, sponsoravtal och på att sälja TV-rättigheten.

- Vår förhoppning är att Supermatchen kan utvecklas till ett återkommande evenemang, säger Max Markusson på Göteborg & Co som tror att ett stort antal utländska fans lockas till stan.

Sport & Evenemang har stor del i event, såväl ekonomiskt som praktiskt. Företaget bygger också om Nya Ullevi till en tajt fotbollsarena med läktare om ca 100 meters längd på båda kortsidorna för 18-20 000 personer.

Många uppdrag

Sport & Evenemang etablerar sig allt mera på eventsidan i landet. De står bakom utomhusmatcherna i ishockey på olika orter, för STCC bygger de om Solvallas travbana och Östersunds flygfält på Frösön till racingbanor och de står bakom planerna på Världscup-slalom inne på Ullevi 2014.

- Allt är möjligt. Och sånt här gillar folk, säger Affe Akbari som har ytterligare ett stort projekt aktuellt.

- Det har aldrig gjorts något liknande. Inte heller det, säger Akbari med ett skratt och förblir hemlighetsfull.

Det gäller ytterligare en idrott, det ska ske mitt i stan, det är helt unikt och det kommer garanterat att samla tiotusentals åskådare.

Europas största skärm

Akbari berättar glatt om Arena Sweden och byggandet av Europas största TV-skärm i samband med Sveriges tre EM-matcher.

- 17 000 personer köpte biljetter till tre fotbollsfester inne på Gamla Ullevi. Vi hade en sagolik stämning under Sveriges matcher. Men så hade vi också en jätteskärm för att sända matcherna.

 255 kvm stor! Motsvarande 554 stycken 42-tums TV-apparater eller stor som en 25-metersbassäng med tio banor!

- Med underhållning, artister, ett jättelikt cateringområde blev det en jättesuccé. Nu planerar vi att sända minst fem matcher från fotbolls-VM i Brasilien, avslutar Akbari.

Här nedan kan du se filmen som marknadsförde Arena Sweden och som visar skärmens storlek.

Thomas Ejderhov 

svenska folket (inte verifierad)

mån, 2012-07-02 10:16

1. bra artikel

bra artikel
”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Om man kan och vill tro på artificiell intelligens tar USA, Kanada och Sverige topplaceringarna vid ishockey-VM. Artificiell intelligens kan mycket väl gissa rätt, eftersom den redan lyckades förutspå det finska mästerskapet i hockey, som slutspelades för några veckor sedan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.