En enorm vinstmaskin

Det är världens äldsta och mest traditionstyngda golftävling. Digniteten och betydelsen beskrivs också av att British Open är värt 975 miljoner kronor i ökad omsättning för det lokala näringslivet och den engelska staten. En tiondel gick till Tiger Woods.
British Open arrangeras av Royal & Ancient Golf Club i St Andrews. En organisation med cirka 100 heltidsanställda. 14 av dessa jobbar på Johnnie Cole-Hamiltons avdelning, den som under The Open ansvarar för läktare, personal, sjukvård, klubbhusarrangemang, spelare, registrering av resultat, samt säkerhet.

 

– Alla oavsett position är stolta över evenemanget. Ingen vill se The Open bli en katastrof, säger Johnnie Cole-Hamilton, Assistant Director- Championships, till golf.se. 

R&A är den organisation som bestämmer åtskilligt i golfvärlden utanför USA och Mexiko. Det gäller allt från regler, banutveckling, ungdomsprojekt, seminarier till utbildning. British Open är tävlingen som ger de största intäkterna. Som i fjol då överskottet kom upp till 9,1 miljoner pund, drygt 123 miljoner kronor.

Förberedelserna inför årets British Open har pågått sedan fjolårets tävling avslutades. Det innebar att redan i april kunde läktarna byggas och i maj kom sponsor- och försäljningstälten till Hoylake utanför Liverpool.
Flera tågstationer är stängda under tävlingsperioden, gångbroar och passager har tillkommit och en närliggande kommunal golfbana blev driving range.

– Då ska man dessutom veta att vi innan dess gjort klart med de tre viktigaste sakerna. Att se till att logistiken kan fungera. Parkering, boende, transporter. Efter det bedöms banan. Sedan tas beslutet, säger Johnnie Cole-Hamilton.

Mera fakta:

Till Hoylake kommer cirka 60 000 fler personer för golfen.
15 000 av dessa väljer varje dag att ta tåget mellan Hoylake och Liverpool.

16 000 parkeringsplatser finns till övriga besökare.
24 000 sittplatser erbjuds på läktarna.

235 000 besökare har sett The Open på Royal Liverpool.
11 procent av dem kommer från länder utanför Storbritannien.

250 hektar, 2,5 miljoner kvadratmeter, mäter hela banområdet.
40 hektar, 40 000 kvadratmeter, går åt till tält för sponsorer, media, försäljning etc.

300 000 liter öl, 250 000 koppar kaffe eller te, dricker besökarna.

6 000 personer jobbar varje dag på tävlingsområdet.30 företag arbetar under kontrakt med R&A under tävlingsperioden.

620 journalister och 204 fotografer bevakar tävlingen, plus 500 personer från tv-bolag.
18 mil tv-kabel har dragits för att skapa bilder.
49 tv-bolag och 33 radiokanaler sänder tävlingen till 465 miljoner hushåll i 195 länder.
 

32 miljoner pund, 433 miljoner kronor, beräknas besökarna tillföra det lokala näringslivet.
40 miljoner pund, 541 miljoner kronor, blir den totala summan från turism etc under två år tack vare alla PR.
 

720 000 pund, 9,75 miljoner kronor, är segrarens belöning av en total prissumma om 49,2 miljoner kronor.
Rolex, Lexus, Nikon, Royal Bank of Scotland, Unisys och Marsh/McLennan Companies är huvudsponsorer.

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.