Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

Arenatrender à la Ninna

Stockholm Globe Arena, det AEG ägda bolag som driver arenorna i Globenområdet har släppt en intressant och givande rapport om utvecklingen av arenamarknaden. Den är bra, intressant, givande och utmanande. Vdn Ninna Engberg och hennes personal har sett till att alla som arbetar inom upplevelseindustrin har anledning att både läsa och fundera.

Kraven från besökaren växer

Som vanligt med en trendrapport skapar den mer frågor än svar men frågorna är relevanta och sådana som måste besvaras.

Att behovet av mötesplatser både är stort, ökar och kommer att fortsätta öka är en slutsats man drar som jag till fullo delar.

Att den bortskämda nutidsmänniskans krav på totalupplevelse och kvalitet ökar är en tes som har få antiteser för att travestera Hegel.

Konkurrens från - Kina...

Att våra politiker inte har förstått någonting, saknar kunnande och inte ser möjligheterna kan vi också vara överens om. Deras lilla lilla värld bestående av politiska journalister, PR-nissar och lobbyister, politiska tjänstemän och politiska motståndare är fullständigt reaktiv.

Hade Måddan och regeringen lagt samma energi på att utveckla event och upplevelseindustrin som de la på att rädda Saab hade de tjänat tio gånger så mycket åt oss skattebetalare.

Att förstå att det är lönsammare för Madonna och Live Nation att köra tio konserter i rad med 100 000 pers per gång i samma arena i Kina än att bygga gigantiska scener för en eller två konserter med 50 000 personer i Sverige kräver inte mer kunskap än att ekonomichefen i en Superettan klubb hade klarat det. Vill vi se de stora konserterna i framtiden är det Shanghai och inte Solna vi skall åka till.

Tänk mer på tjejerna!

Alla som tjänar pengar på åskådare i någon form bör alltså läsa och tänka efter.

En liten reflektion är följande: Nästa rapport Ninna och hennes personal bör skriva och behålla för sig själv som konkurrensfördel är hur man får den halva av befolkningen som är totalt underrepresenterad på arenorna att bli lika stora konsumenter av upplevelser.

Tjejerna är det största tillväxtområdet för den här marknaden och jag har aldrig sett ett event där det inte är kö till damtoa så produkten fungerar inte ens på det mest basala området.

Dan Persson

Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

SOK:s ordförande, Hans von Uthman har bestämda åsikter om framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.