Tvingades avstå mångmiljonuppdrag i OS

Uppdraget hade varit värt runt 20 miljoner kronor. Men Mediatec från Kungälv avstod från att göra sitt åttonde OS i rad. Riskerna bedömdes som för stora.
Tio sådana här storbildsskärmar skulle Mediatec leverera till Sotji. Men ryssarna oförmåga att ge besked stoppade en affärs som hade kunnat vara värd 20 miljoner kronor.


- Till slut hade vi inget val även om det var svårt att säga nej. Under ett år har vi försökt få fram nödvändiga uppgifter, men ryssarna vägrade och i det läget var vi tvungna att backa, berättar Kenneth Patersson, vd  och grundare av Mediatec.

Vuxit från radioaffären

Det företag som grundades via en radioaffär 1981 i Kungälv har vuxit till en gigant som anlitas över hela världen. De 300 anställda, varav många är frilansare, åker ideligen på internationella uppdrag.

Företagets två bolag, Mediatec Broadcast som producerar tv-sändningar och Mediatec Solutions som står för tekniken till scenografi, projektioner och tv-skärmar har stadigt utvecklats och fått förtroende från stora företag, TV-kanaler och såväl internationella som nationella förbund och organisationer.

Kenneth Patersson är fortfarande huvudägare, men Stenakoncernen har köpt in sig i hans bolag.

Inget åttonde OS

OS, VM i fotboll, VM i cykel, ishockey-VM, Nobelprisutdelningen, spanska La Liga, Champions League och landskamper i fotboll, Eurovision Song Contest samt Formel 1 har blivit en vardag och omsättningen har också passerat  1 miljard kronor.

Men efter sju OS finns inte Mediatec med ett tiotal storbildsskärmar i Sotji.

- Det blev omöjligt att räkna på en offert.

Redan vid London-OS fick Mediatec uppmaningen att stå för mycket av tekniken.

Vet hur svårt det kan vara

Ändå har Kenneth Patersson slitet med frågan och länge vägrat att ge upp.

- Jag vet av erfarenhet hur tufft och annorlunda det är i Ryssland. I ett år har vi försökt få svar på våra frågor om säkerhet och hur det ska fungera rent praktiskt.

- Som frakter, boende, personal och hjälp när vi väl är på plats. Men hur vi än försökte saknades svar och om inte annat hette det "kom hit så löser vi det".

Som ett exempel nämner han behovet av en bandvagn för att forsla skärmar upp i en backe.

- Sex ton elektronik ska köras upp och först på plats skulle vi få veta vad det kostar.

Panasonic är teknisk sponsor i Sotji och ville ha klara besked från Mediatec om vad all elektronik skulle kosta.

- Vi kunde ju inte gärna höfta för att få en summa. I Europa vet vi på ett ungefär, men i Ryssland är det omöjligt.

"De har problem..."

Bara frakten av tio skärmarna med en lastbil från St Petersburg skulle kosta minst 250 000 kr. Om det nu var allt... Därtill vet alla att mutor förekommer.

- Ja, så tillkommer ju försäkringar. Nej, till slut gav vi upp. Riskerna var för stora och ingen visste vad slutsumman skulle bli. Vi sa nej till uppdraget.

Kenneth Patersson har nu varit i kontakt med det företaget som fick jobbet.

- De har just de problem som vi misstänkte...

Nu består Mediatecs OS-uppdrag av endast utrustning och personal för Viasat OS-studio.

Thomas Ejderhov

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Fotbollskanalen och TV4 Play. har försäkrat sig om TV-rättigheterna till Gothia Cup. Det är blir självklar succé. eftersom fotbollen från världens största ungdomsturnering ofta bjuder  på sevärda och tekniska matcher med entusiastiska spelare.

I år vill dock ödet att turneringen inleds samma dag , 14 juli, som EM-finalen spelas i Berlin

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.