Därför uppstår Hockeyligan

Hockeyligan – det är namnet på gamla Elitserien i ishockey. Ett förtydligande av varumärket är ett steg i en långsiktig plan hur SHL ska utvecklas - och tjäna pengar på kuppen. Kanske kan man ana en titelsponsor framöver.
En taggad Jimmie Ericsson, Skellefteås lagkapten, med ny tröja och loggon SHL. "Dress for success", skulle man kunna säga.


Ytterst handlar det om en tydligare positionering och i förlängningen även ökad en ökad kommersialisering.

Elitserien - i vad?

Elitserien kunde lika gärna stå för en annan sport. Namnet används i bl a bandy, handboll och speedway, och det är ett skäl till en tydligare positionering.  SHL anger att det är i Sverige, att det är hockey och att det är en liga – ett tydligare varumärke.

Något som tidigare varit otydligt då namnen Elitserien, Hockeyligan, Svenska Hockeyligan och SHL använts.

SHL är en förkortning av Svenska Hockeyligan (nationellt) eller Swedish Hockey League (internationellt).

Joel gillar skiftet

Frölundas lagkapten Joel Lundqvist var en av spelarna som fick chansen att bli fotograferad i SHL:s logotyp.

- Namnbytet är bra. Nu blir det mer internationellt och det blir också ett enklare begrepp för ligan. Det blir kortare och mer sammanhängande med allting. , säger Lundqvist.

- Det är klart att folk kommer att säga fel i början, men man får ju jobba in att det nu är SHL som gäller.

Lättare locka partners

- SHL håller världsklass vad gäller kvalitet på ishockey, och är i allra högsta grad intressant nationellt såväl som internationellt. Därför vill vi arbeta vidare för att höja värdet för alla som tittar på hockey, säger Jörgen Lindgren, VD för SHL.

Han beskriver det som ett långsiktigt framtidsarbete som styrelsen och ägarna av SHL varit delaktiga i för att positionera ligan tydligare och förhoppningen är att det ska bli vägledande.

”För bättre underhållning, säkerställa kvaliteten på ishockeyn, samt ge ökade intäkter till klubbarna för att kunna investera i ligans framtida utveckling”, som Hockeyligan skriver i ett pressmeddelande.

Ge ökad service

Den nya visionen ”den totala sportupplevelsen” och kärnvärdet att ”skapa känslor” ska genomsyra allt från och med nu, vilket ställer krav på alla inom SHL att leverera det yttersta på alla fronter.

”All verksamhet ska alltid ha ishockeypubliken i fokus enligt den nya plattformen för SHL” och förhoppningen är att konsekvensen ska framkomma till nästa säsong.

- Den här förändringen gör att vi nu kan börja använda och investera i varumärket långsiktigt på ett helt annat sätt än vi gjort tidigare, säger Jörgen Lindgren.

Henrik Cleverdal (inte verifierad)

tis, 2013-06-18 08:00

1. Ett bra förtydligande

Än förändring i positiv riktning. Det blir tydligare vilken idrott det handlar om.

Mats Taxén (inte verifierad)

tis, 2013-06-18 08:49

2. SHL

En intressant detalj är att redan för 15 år sedan, 1998, så bestämde dåvarande vd:n på Svenska Hockeyligan Tommy Gustavsson att man skulle byta till detta namn. Men han hade inte förankrat beslutet ordentligt bland klubbarna och tvingades backa. De ansåg då att Elitserien är ett starkt varumärke, som man ska vara rädd om. Frågan är om det har ändrats sedan dess. Att det skulle sammanblandas med andra elitserier i Sverige tror jag inte på. När man pratar om Elitserien i Sverige är det ishockey. Det är andra sporter som får förklara sina namn.
Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall.  De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå 

SOK:s ordförande, Hans von Uthman har bestämda åsikter om framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.