Blåvitt utreder inför framtiden
Vad krävs för att bli ett internationellt lag att räkna med?
- Vi måste utveckla vår verksamhet ännu mer och titta på vad det får för konsekvenser för föreningen. I grunden handlar det om mer pengar, säger Vaihela í tidningen GP.
Han berättar att IFK Göteborg letat efter ytterligare inkomstmöjligheter, men alternativen är begränsade.
- Vi har försökt, men inte hittat något bra, säger klubbdirektören och menar istället att större publik- och sponsorintäkter är närmaste lösningen.
- Vi märker att våra partners vill ha något mer än det traditionella och vi måste bli bättre på att paketera våra erbjudanden. Vi måste bredda och skapa ett mervärde kring varumärket IFK Göteborg, bli mer affärsmässiga helt enkelt.
Blåvitt är ändå en föregångare i idrotts-Sverige. Många klubbar, till och med från andra idrotter, vill göra studiebesök för att se och lära. Om det råder en ekonomisk tveksamhet finns det i alla fall en enighet om klubbens sportsliga strategi och värdegrunder.
- I en arbetsgrupp gick vi igenom allt och bestämde oss för hur vi ville ha det och kom fram till att vi ville vara en ledande klubb i svensk fotboll, berättar Seppo Vaihela som stod bakom jobbet tillsammans med bland annat Håkan Mild, Roger Gustafsson, Lena Mattsson och tidigare marknadschefen Hans Lundberg .
Klubbens kärnverksamhet är att utbilda fotbollsspelare och goda människor och IFK Göteborg står för ärlighet, respekt, tydlighet, ansvar, kvalitet och humor. Roger Gustafssons Akademi är en stor tillgång och nu har klubben också fått ett riskkapitalbolag.
Mest lästa just nu
Fotbollskanalen och TV4 Play. har försäkrat sig om TV-rättigheterna till Gothia Cup. Det är blir självklar succé. eftersom fotbollen från världens största ungdomsturnering ofta bjuder på sevärda och tekniska matcher med entusiastiska spelare.
I år vill dock ödet att turneringen inleds samma dag , 14 juli, som EM-finalen spelas i Berlin
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.
Joakim Strignert (inte verifierad)
tors, 2009-09-24 09:49
1. Det finns en intressant lösning...
Tips... Ett företag som heter MyClubCards har en tjänst kallad "Supporterkortet". Med denna kan idrottsklubbar enkelt rekrytera supportrar som är villiga att stödja klubben med exempelvis 30 kr i månaden. Allt sköts via mobilen med minimal administration för klubben. I tjänsten ingår dessutom en en billig (gratis) kanal rakt ned i supportrarnas mobiler som inte är SMS. Här går det att enkelt göra urval, lägga upp matchreferat och skicka ut sponsor-/partnererbjudanden till supportrarna. PS. Med 5000 supportrar, som ger 30 kr i månaden, får klubben 75 000 kr i månaden i extra intäkter. DS.