2,8 miljoner svenskar såg VM-finalen

Fotboll-VM är över. Tillvaron kan bli normal igen. I en månad har mästerskapet med alla dess konsekvenser präglat dagplaneringen för människor världen över via TV:n.
Kapitalets och tysk fotbolls ledande män på samma segerfest, den som tyska fotbollsförbundet, DFB, höll på söndagskvällen i Rio de Janeiro. Från vänster, Wolfgang Niersbach, DFB-presidenten, Reinhard Rauball, chef för tyska Bundesliga , och Daimlers vd Dieter Zetsche och hans dotter Nora. Foto: Markus Gilliar, AP Photo/TT

 

Bara det att 2,8 miljoner svenskar såg söndagskvällens VM-final.  Det motsvarar en andel på 76,7 procent.

Det är siffror som visar hur fotbollen fångar fler människor än mycket annat.

Skaffar nya favoritlag

Att Sverige inte deltog har mindre betydelse. Fotboll-VM är ett skådespel som räcker ändå och många får ett favoritlag bland de deltagande nationerna.

I Sverige delade SVT och TV4 på sändningsrättigheterna. Det innebar att SVT sände premiären och TV4 finalen enligt ett vedertaget mönster.

Öppningsmatchen hade 1,5 miljoner tittare medan söndagens avgörande match noterade 2,8 miljoner.

Twitter och nätet

De avgörande matcherna i slutskedet av turneringen lockade i övrigt flest tittare, som Holland-Argentina med 1,72 miljoner tittare i TV4 och bronsmatchen Brasilien-Holland, 1,57 miljoner.

Noterbart – VM-finalen 2010, Holland-Spanien, lockade 2,6 miljoner svenskar.  Och 3 miljoner såg Italien-Frankrike 2006.

Men bevis på intresset för VM:

  • 618 725 användare kommenterade finalen och det innebar nytt tweet-rekord, enligt Twitter Data.
  • TV4:s Fotbollskanalen.se redovisar sin bästa månad någonsin efter en massiv satsning och ett stort antal medarbetare i tjänst. Under förra veckan hade Fotbollskanalen.se hela 548 190 unika besökare.

Fakta

Bästa tittarsiffrorna

Final, Tyskland mot Argentina, TV4, 2,8 miljoner

Semifinalen, Holland mot Argentina, SVT, 1,75 miljoner

Semifinalen, Brasilien mot Tyskland, TV4, 1,72 miljoner

Match om tredjepris, Brasilien mot Nederländerna, SVT, 1,57 miljoner

Källa: Siffror från MMS. Avser alla 3-99 år då annat ej anges

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Nej, några pengar tillbaka blir det inte för de motionslöparna som hade betalat in startavgift till Göteborgsvarvet 2021, men som sedan tvingades acceptera att Coronapandemin stoppade ett genomförande.

Göteborgs Friidrottsförbund stämdes då av Konsumentombudsmannen och Nu har två domstolar instämt i arrangörens linje – och de slipper betala tillbaka pengarna, enligt Göteborgs-Posten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.