Nu byggs nya förväntningar

Ni har märkt det, trots att det är en bit kvar till EM-starten den 8 juni kan man tro att turneringen redan har startat. Det är EM på längden och tvären och det byggs liknande förhoppningar som inför hockey-VM. TV4 leder haussningen och satsar mer än någonsin.
EM-upptrappningen pågår i många avseenden. Då är det härligt med sådan här inslag. Johan Elmander låter unga supporters få ta sina bilder. Foto: Fredrik Sandberg, Scanpix


SVT sänder 13 matcher och TV4:s kanaler följaktligen övriga 18 matcher, men med mer studiotid än någonsin.

I varenda hörn

Förutom EM-studio på Norra Bantorget och magasinet Late night EM sänder TV4 live från ministudior på plats i Krakow och vid svenskhotellet i Ukraina.

Vi ska inte gå miste om något, tycks ledmotivet vara.

Fotbolls-EM är stort och lockar många tittare och TV4 triggar igång hela maskineriet. Den här gången blir det mer närvaro och mer studiotid än någonsin.

Marknadsför nya kanalen

Kanalen sänder 14 matcher och passar på att marknadsföra nya TV4 Sport Xtra via fyra matcher. Notera, du måste gå till betalkanalen för att se Grekland-Ryssland, Portugal-Holland, Italien-Irland och England-Ukraina.

TV4 mönstrar den starkaste laguppställningen någonsin och hoppas kunna bjuda tittarna på initierade och bra TV-sändningar. Det ska bli extra kul att få sända ute bland publiken, säger Emir Osmanbegovic, fotbollschef på TV4.

Studiosnacket från Norra Bantorget i Stockholm leds av Anna Brolin, som får sällskap av experterna Henrik Larsson, Caroline Seger och Bojan Djordjic.

Henke i spännande debut

Henrik Larsson, med sex stora mästerskap, två Guldbollar och en Champions League-seger på meritlistan, gör en spännande debut som expert i tv.

Debuterar gör även Caroline Seger, som var lagkapten för det svenska landslaget som tog brons i VM i Tyskland ifjol och har fyra stora mästerskap och Diamantbollen på sin meritlista. De kompletteras av åsiktsmaskinen Bojan Djordjic, ligavinnare i fyra olika europeiska länder och expert i tv sedan 2004.

Under studiosnacket liverapporterar två team, från ministudior på plats i Krakow och från svenskhotellet i Ukraina.

Lierat sig med sponsorer

Vid restaurangen på Norra Bantorget har TV4 dessutom lierat sig med Stadium, Expressen och Oddset under namnet Stadium Fan Arena.

- Det känns härligt att kunna upprepa traditionen att bjuda stockholmarna på offentlig visning av hela fotbolls-EM. Genom satsningen får våra samarbetspartners – och inte minst namnsponsorn Stadium – också ett kraftfullt genomslag för sina marknadsaktiviteter, säger Håkan Rossberg, konceptchef på TV4-Gruppen, i ett pressmeddelande.

I Krakow befinner sig Jonas Dahlquist och Stuart Baxter för att bevaka England extra noga. Från svenskhotellet rapporterar Patrick Ekwall och Olof Lundh för att ge en nära bevakning av det svenska landslaget.

Magasinet Late night EM bjuder på kända fotbollsgäster och programledare är Jesper Hussfelt, uppbackad av en expertpanel med Johanna Garå och Marcus Birro.

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Fotbollskanalen och TV4 Play. har försäkrat sig om TV-rättigheterna till Gothia Cup. Det är blir självklar succé. eftersom fotbollen från världens största ungdomsturnering ofta bjuder  på sevärda och tekniska matcher med entusiastiska spelare.

I år vill dock ödet att turneringen inleds samma dag , 14 juli, som EM-finalen spelas i Berlin

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.