Vi älskar att titta på OS i TV

Fotboll-VM är i antågande och lockar alltid många tittare. Men frågan är om mästerskapet slår ett OS. Enligt en SVT-undersökning behåller olympiska spelen greppet om den svenska TV-publiken.

SVT:s undersökning visar att 72 procent av den svenska befolkningen helst ser på sommar-OS och 70 procent av befolkningen ser helst på vinter-OS. Därefter följer friidrott med 62 procent, Skidor med 54 procent alpinr med 51 procent och fotboll med 50 procent.

21 OS-timmar i snitt

Från senaste OS i Vancouver tittade genomsnittssvensken 21 timmar på SVT:s OS-sändningar. Totalt sände SVT 585 timmar från spelen i Vancouver.Ingen enskild idrott slår således OS som det populäraste evenemanget i TV. Både män och kvinnor rankar OS som det som de helst vill titta på.

Männen har fotboll som nummer tre medan kvinnornas intresse för fotbollen är lågt. Kvinnorna rankar fotbollen först på elfte plats.

Så här rankar männen de tolv mest intressanta idrotterna att se på TV: 1. Sommar-OS,  2. Vinter-OS, 3: Fotboll, 4. Friidrott, 5. Ishockey, 6. Skidor, 7. Skidskytte, 8. Alpint, 9. Bilsport, 10. Handboll, 11. Motorcykel, 12. Tennis.

Kvinnor gillar sommar mera

Kvinnorna gör följande ranking: 1. Sommar-OS, 2. Vinter-OS, 3. Friidrott, 4. Alpint, 5. Skidor, 6. Konståkning, 7. Skidskytte, 8. Dans, 9. Ishockey, 10. Simhopp, 11. Fotboll, 12. Gymnastik.

Tittar man lite mer i detalj på siffrorna toppas sommar- och vinter-OS i alla åldersgrupper utom bland ungdomar i åldern 12-15 år där fotbollen ligger i topp.

Unga vuxna (20-44 år) placerar friidrott som nummer tre och fotboll som nummer fyra. Pensionärerna rankar fotboll först på nionde plats.

Skidor gillar de flesta

Nära nio av tio svenskar såg något från vinter-OS i Vancouver. Totalt hade SVT 493 programsatta sändningar från OS. Av dessa drog 83 över en miljon tittare.

Flest tittare drog herrarnas femmil med 2,5 miljoner tittare tätt följt av herrstafetten som drog 2,4 miljoner tittare. Herrarnas ishockeyfinal var den ishockeymatch som drog flest tittare, knappt 1,4 miljoner, men hamnade först på 48:e plats i publikligan.

Mest sändningstid hade ishockey, 105 timmar, följt av curling (70 timmar) och konståkning (26 timmar).

Tittaren spenderade mest tid framför teveapparaterna när det var skidor följt av ishockey, skidskytte, alpint, och curling.

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall.  De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå 

Det ideella engagemanget är ännu närvarande i svensk idrott. 
-Ja, i varje fall vad gäller orientering, utan alla frivilliga krafter vore den här tävlingen dödsdömd.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.