Fotbollens ofattbara tv-intäkter

Premier League omsätter totalt 3,5 miljard euro i tv-rättigheter. 1 556 miljoner euro kommer från bolag i andra länder. Försäljningen för de närmaste tre åren slår alla som helst rekord.

Sammanställningen visar hur bl a Real Madrid, Barcelona, Inter, Milan och Juventus kan generera intäkter från TV-rättigheterna på mer än 90 miljoner euro per år, enligt Fotboll Finance.

Premier League toppar listan över fotbollens tv-rättigheter, som väntat. Italienska Serie A är tvåa framför franska ligan och Bundesligan. Först på femte plats kommer spanska La Liga.

Så här tv-fotbollens penninglista ut:

1. Premier League – kontrakt för de tre kommande åren, 2009/10-2012/13 är sålda till ett sammanlagt värde av 3 538 miljoner euro, varav 1556 miljoner euro internationellt. De engelska klubbarna förfogar över 1 179 miljoner euro att fördela bland 20 Premier League-klubbar.

2. Italienska Serie A – avtal för två säsonger, från 2010/11 till 2011/12. Värdet är 1 822 miljoner euro, dvs 911 miljoner euro per år.

3. Franska ligan - avtal över fyra säsonger, från 2008/09 till 2011/12. Värt 2 672 miljoner euro, cirka 668 miljoner euro per år.

4. Bundesligan – även här avtal för fyra år, 2009/10 till 2012/13. Värdet är 1 648 miljoner euro, cirka 412 miljoner euro per år.

5. La Liga - Barcelona och Real Madrid är inte så intresserade av en kollektiv försäljning av sändningsrättigheter, eftersom de själva får in ca 240 miljoner euro i årliga tv-rättigheter. Totalt ger tv-intäkter cirka 500 miljoner euro i ligan.

6. Turkiska ligan – fyra år även här , från 2010/2011 till 2013/2014. Totalt värde är 1 041 miljoner euro, cirka 260 3 miljoner euro varje år.

7. Holländska ligan – nytt avtal på tre år, från 2008-9 till 2010-11. Värdet är 300 miljoner euro, 100 miljoner euro per år.

8. Grekiska ligan - kontrakt över tre säsonger, från 2009/10 till 2011/12. Värt 162 miljoner euro, cirka 54 miljoner euro varje år. Här kan belopp stiga om Olympiakos och Xhanti ingår i en kollektiv försäljning.

9. Portugisiska ligan – samma som i Spanien, Portugal säljer inte sina TV-rättigheter kollektivt. Benfica, Sporting och Porto såldes i en kombinerad affär för 24 miljoner euro per år, ungefär hälften av det totala värdet som betalas till ligan.

10. Polska ligan - kontraktet för tre säsonger, från 2008/09 till 2010/11. Värt 101.5 miljoner euro, cirka 33,8 miljoner euro per år.

11. Rumänska ligan - kontrakt med en löptid på tre säsonger, från 2008/2009 till 2010/11. Totalt värde av 85 miljoner euro, cirka 28,3 miljoner euro per år.

12. Skotska ligan - avtal över fem fem år, från 2009/10 till 2014/15. Värdet är 75 miljoner euro, cirka 15 miljoner euro varje år. Avtalet 2009 med Setanta (som handlar med tv-rättigheter) före dess konkurs var värt 157 miljoner euro.

13. Belgiska ligan – en uppgörelse som gäller tre år framåt, från 2008/09 till 2010/11. Totalt värde på 44,7 miljoner euro, cirka 14,9 miljoner euro per år.

Källa: Fotboll Finance

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.