Fotbollen hoppas på 1,5 miljard för tv-bilder

Nästa tv-avtal för den svenska fotbollen gäller åren 2011-2015 och när förhandlingarna nalkas tar också spekulationerna fart. Nu tyder allt på 1,5 miljarder kronor ligger i potten. Det är vad säljaren, Svenska Fotbollförbundet, ska kunna stoppa i egen ficka.

Nu kompliceras turerna och buden av att rättigheterna för de svenska landskamperna utomlands saknas då det framkommer att Kentaro i efterhand utökat det nuvarande avtalet.
TV 4:s Fotbollskanalen rapporterar att de rättigheterna fick det schweiziska bolaget Kentaro förlänga i efterhand, när det nuvarande tv-avtalet redan var klart.

Två paket inför 2011-2015

Det innebär att kommande förhandlingar gäller två paket:

/ett med rättigheterna till allsvenskan, cupen, superettan, damallsvenskan och hemmalandskamperna.

/ett med svenska landskamper utomlands

Och åter, båda gäller 2011-2015.

Frågan är då vem som kommer över rättigheterna och i sin tur kan sälja till tv-bolag, internetbolag och alla tänkbara intressenter i nästa led. Det företag som i sin tur ska göra business och helst få ut så mycket mer än cirka 1,5 miljard som svensk fotboll beräknas få vid en kommande affär.

På onsdagen fanns motstridiga uppgifter. Kentaros ägare Philippe Huber menar att Kentaro har klart med tv-rättigheterna även denna gång och att han därmed har snuvat alla konkurrenterna igen.

- Vi har köpt allt, säger han till Fotbollskanalen.se.

Fantasier

Ett uttalande som förbundsordförande Lars-Åke Lagrell besvarar med ett ord:

- Fantasier. Jag vill inte säga att Philippe ljuger, men han fantiserar som ett barn.

Det nuvarande avtalet som gäller ett år till ska ha kostat Kentaro nära 1,3 miljarder. Nu finns det olika åsikter huruvida svensk fotboll kan få ut lika mycket pengar en gång till. Frågan är då varför Philippe Huber är så säker i sin övertygelse. Lars-Åke Lagrell säger:

- Jag vet inte, jag tror att han känner att han ligger närmast och därför går han händelserna i förväg. Kanske försöker de sätta press.

Men Lars-Åke Lagrell har medgett att Kentaro har lagt ett bra bud som kan bli svårt att matcha för konkurrenterna. Dessutom lockas Lagrell av det faktum att Kentaro och Huber accepterar villkoret att vissa delar av rättigheterna måste säljas vidare till förutbestämda tv-bolag.

Hauge är mäklare igen

Till saken hör att förbundet har anlitat Profile Media och Rune Hauge som sin mäklare. I slutet av september gick tiden ut att lämna anbud på tv-rättigheterna för åren 2011–2015.

Sedan den värsta besvikelsen lagt sig efter Sveriges VM-miss tycks många inblandade vara överens om att svensk fotboll har ett högt värde. Så pass högt att det blir ett nytt rekordavtal och att det innebär en köpesumma runt 1,5 miljard kronor.

Oavsett VM, tvivel hos Zlatan Ibrahimovic, kritik mot allsvenskan och supporterbråk betraktas svensk fotboll som en bra produkt.

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.