Så blir Viasats jätteutbud med motor
För den som gillar motorsport blir Viasat Motor ett eldorado med Formel 1, MotoGP, STCC, SM i rally och motocross, tävlingar i Powerboat P1 och dessutom följer kanalen en mängd svenska motorsportstjärnor på tävlingar världen över.
- Jag kan väl bäst sammanfatta det med att det kommer att bli en helt sjuk säsong, säger Thomas Ogander, kanalchef för Viasat Motor. En man som har bråda dagar men gott humör.
Formel 1 är kanalens flaggskepp och nytt från i år är att Viasat Motor sänder alla träningar, kval och tävlingar direkt. Med kommentatorer och experter på plats. Janne Blomqvist och Eje Elgh får sällskap av Stefan Lill-Lövis Johansson.
Unikt med HD-tv
- Det betyder 7-8 timmar F1 varje helg, dessutom tillkommer alla supportserier förstås”, säger Thomas Ogander.
Motorcyklarnas Formel 1, MotoGP kommer att sändas live och där har kanalen plockat över kommentatorer från Eurosport. STCC (Swedish Touring Car Championship) produceras av Viasat Motor och sänds i HD.
- Lite kul att vi producerar och sänder i HD-tv. Vad jag vet är Nascar (amerikanska sportbilsmästerskapet) den enda motorsportserien som sänds i HD, enligt Ogander.
En riktig prövning blir det både för motorkanalen och tittarna den 26 april. Ett eget 24-timmars race om ni så vill. Då sänder Viasat Motor live oavbrutet i 24 timmar. Först MotoGP i Japan, så F1 i Bahrain och avslutningsvis Nascar från USA.
Snabba båtar i sommar
I sommar blir det snabba båtar i en tävling för P1 i Sverige som produceras och sänds av kanalen självt.
Motorsporten drabbas förstås som andra av det ekonomiska läget och oro finns i alla motorsportserier. Alla skär i sina budgetar och försöker vara kostnadseffektiva. I Formel 1 minskar antalet testtillfällen, vilket gör fredagsträningarna inför varje tävling extra viktiga – och intressanta för tv-tittarna i år.
Satsningen på motorsport kommer av vad vi kan kalla tv-kriget. Basutbudet i digital-tv-nätet är likartat och kampen sker bland betalkanalerna. Viasats strategi är att stärka just det varumärket och ha nischade sportkanaler.
Förutom motor, även fotboll och golf. Intäkterna kommer i huvudsak från abonnemang och gör kanalerna mindre beroende av den nu sviktande annonsmarknaden.
Önskar mera rally
Satsningen kostar förstås pengar, mycket pengar. Hur mycket eller hur många tittare kanalen har, vill inte Thomas Ogander uppge. När Viasat lade all golf i en egen kanal tog man en avgift på 99 kronor i månaden utöver det ordinarie sportpaketet, vilket väckte ont blod bland golfarna. För att kunna se all motorsport live krävs ett sportpaket som kostar 3 145 kronor per år om man är ny kund. Tidigare fanns möjligheten att se Formel 1 i TV6.
- Det går fortfarande bra. Kvalen sänds där liksom ett 60 minuters sammandrag av alla Formel 1-tävlingar, konstaterar Thomas Ogander som har ett önskemål:
- Mera grus! Vi har många tävlingar på asfalt i kanalen, men skulle vilja ha mer rally och speedway som exempel.
Mest lästa just nu
Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.