Vasaloppet, utan sms-flås...

När det naturliga möter det kommersiella, inte minst i tv, det media som styr så mycket, påverkar så mycket och bestämmer så mycket, vare sig vi vill eller ej. Vasaloppet skapar åsikter. Det är dåtiden mot nutiden inom idrotten. Därför är det intressant att läsa en reflektion om Svt:s arbete i Dalarna i helgen.
I Dagens Nyheter skriver Niklas Wahllöf beskrivande:

 

”Det må vara grått, trögt och tråkigt. Men tänk dig en tevekanal med högre siffra i Vasaloppet. Då skulle det bli tjosan i rutan, med solariebruna och tandblekta bloggare i vargskinnspäls vid spåren, det skulle vara sms-tävlingar om en helkväll på Statt med kranskullan (som skulle ha enorma bröst), det skulle vara omröstning på webben om vem i spåret som haft skojigast overall, det skulle bli en hejdundrande after ski i Mora med Smalare Än Tord på scenen”.

Han påtalar fakta som annars inte framkommer särskilt ofta i debatten:

”Det slog mig under Vasaloppsändningarna i söndags att det är som en liten motståndsrörelse det här att SVT (låt vara på grund av politiska och ekonomiska beslut) har släppt de kvällstidningstillvända publiksporterna åt reklamkanalerna och satsat på - om du så vill - töntsporterna. Ett motstånd mot allt kattguld och whitetrashglamour på annat håll i digitalboxarna”.

I Wahllöfs text finns mycket som får läsaren att börja fundera.

Läs mer

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.