TV4 jagar EM-miljoner
Smakar det, så kostar det. Sändningsrätten och ett stort antal medarbetares arbete i dryga fyra veckor på plats i Österrike och Schweiz innebär dryga kostnader.
Reklamspotar och billboards i parti och minut, vid matcher, magasin, nyhetssändningar och Gomorron-program, är vad som erbjuds intresserade företag.
- Vi måste dra in riktigt mycket pengar, det är ett dyrt evenemang", säger Arthur Ringart, kommersiell projektledare på TV4, till Resumé.
Tidigare har TV4 alltid delat sändningar från stora mästerskap med framför allt Svt, men för första gången har kanalen egen beslutanderätt.
Menyn består av Partnerpaket, Guldpaket, Silverpaket och Bronspaket.
Partnerpaketet kostar 8 miljoner kronor och kan liknas vid huvudsponsor. Innehållet består av reklamspotar i halvtid vid varje direktsänd match och dessutom billboards vid ett stort antal tillfällen.
- I partnerpaketet ingår i stort sett allt vi har att erbjuda under EM, säger Arthur Ringart.
Ett Guldpaket kostar 3 miljoner kronor. Här erbjuds reklamspotar i halvtidspausen vid de 27 matcher som direktsänds i huvudkanalen. De avgörande gruppspelsmatcherna spelas samtidigt och därför blir det sändning under samma tidpunkter i TV4 Sport.
Enligt Arthur Ringart är intresset stort:
- Vid tidigare internationella fotbollsevenemang har det varit större efterfrågan än tillgång och då har vi fått lotta ut de attraktiva paketen bland intresserade.
Silverpaketet kostar 1,7 miljoner kronor och i gengäld får företagen spotar före eller efter varje match i TV4.
Bronspaketet för 50 000 kronor består av sändningar i TV4 Sport och ger 100 spotar.
Mest lästa just nu
Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat.
Svensk Gymnastik växer - som inget annat förbund. Efter ett stort tapp under pandemin vände kurvan över antalet medlemmar i fjol och trenden håller i sig i år. Siffrorna för 2023 visar en total ökning om sex procent, eller 13 763 aktiva. inte mindre än 237 201 individer är aktiva i 924 föreningar, över hela landet. I 259 av Sveriges 290 kommuner finns minst en gymnastikförening.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.