TV4 jagar EM-miljoner

TV4 har samlat ledande sponsorer för att lansera fyra olika paket inför sommarens fotboll-EM. Jakten på åtskilliga miljoner har inletts.
TV4 laddar ordentligt inför EM. Kanalen är ensam om de svenska rättigheterna och satsar kopiöst. Det blir ett massivt utbud med dryga 100 timmar av direktsändning i fyran. Från den första samlingen sista dagarna i maj, via första matchen denm 2 juni till den sista sparken och den sista spekulationen den 29 juni. Med magasin och matcher, inget ska undgå TV4:s tittare.

 

Smakar det, så kostar det. Sändningsrätten och ett stort antal medarbetares arbete i dryga fyra veckor på plats i Österrike och Schweiz innebär dryga kostnader.

Reklamspotar och billboards i parti och minut, vid matcher, magasin, nyhetssändningar och Gomorron-program, är vad som erbjuds intresserade företag.

- Vi måste dra in riktigt mycket pengar, det är ett dyrt evenemang", säger Arthur Ringart, kommersiell projektledare på TV4, till Resumé.

Tidigare har TV4 alltid delat sändningar från stora mästerskap med framför allt Svt, men för första gången har kanalen egen beslutanderätt.
Menyn består av Partnerpaket, Guldpaket, Silverpaket och Bronspaket.

Partnerpaketet kostar 8 miljoner kronor och kan liknas vid huvudsponsor. Innehållet består av reklamspotar i halvtid vid varje direktsänd match och dessutom billboards vid ett stort antal tillfällen.
- I partnerpaketet ingår i stort sett allt vi har att erbjuda under EM, säger Arthur Ringart.
Ett Guldpaket kostar 3 miljoner kronor. Här erbjuds reklamspotar i halvtidspausen vid de 27 matcher som direktsänds i huvudkanalen. De avgörande gruppspelsmatcherna spelas samtidigt och därför blir det sändning under samma tidpunkter i TV4 Sport.
Enligt Arthur Ringart är intresset stort:
- Vid tidigare internationella fotbollsevenemang har det varit större efterfrågan än tillgång och då har vi fått lotta ut de attraktiva paketen bland intresserade.
Silverpaketet kostar 1,7 miljoner kronor och i gengäld får företagen spotar före eller efter varje match i TV4.

Bronspaketet för 50 000 kronor består av sändningar i TV4 Sport och ger 100 spotar.

 
”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat.

Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Svensk Gymnastik växer - som inget annat förbund. Efter ett stort tapp under pandemin vände kurvan över antalet medlemmar i fjol och trenden håller i sig i år. Siffrorna för 2023 visar en total ökning om sex procent, eller 13 763 aktiva. inte mindre än 237 201 individer är aktiva i 924 föreningar, över hela landet. I 259 av Sveriges 290 kommuner finns minst en gymnastikförening.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Pengar i en folkrörelse, är det förenligt, i synnerhet vid behovet av miljoner. Och, räcker de kommersiella krafterna till i vårt land?
Ledande frågor när Center for Sport and Business på Handelshögskolan hade sin partnerdag.   Framtidsfrågor utmanade de närvarande som skulle försöka ta ställning. Ämnet är gränslöst, åsikterna och svaren likaså.
Det här är helgen då trav gäller för 100 000-tals svenskar. Solvalla invaderas av entusiaster och det uppstår en mycket speciell atmosfär med spel och, tävling och den spänning som det leder till.
Närmare 1,5 miljoner svenskar samlas årligen kring travet, en sport som förknippas med gemenskap och tradition som förts vidare över generationer. Inför årets stora travhelg, Elitloppet, vill ATG dessutom rikta nytt ljus åt travets betydelse i svensk historia. 

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.