Världens främsta tv-program

VM-finalen i fotboll var särklassig etta följt av Super Bowl (finalen i amerikansk fotboll), därpå invigningen av vinter-OS, sedan finalen i Champion's League och så Brasilien Grand Prix i formel 1. Där har ni världens främsta tv-program inom sport.

VM-finalen i fotboll var särklassig etta följt av Super Bowl (finalen i amerikansk fotboll), därpå invigningen av vinter-OS, sedan finalen i Champion's League och så Brasilien Grand Prix i formel 1. Där har ni världens främsta tv-program inom sport.

VM i fotboll i Tyskland blev i alla avseenden en gigantisk succé. En enorm uppslutning och entusiasm med tyskarna, och alla gästande fotbollsfans, överträffade alla förväntningar. Bara det att tyskarna enades på ett sällsynt sätt motiverade de enorma investeringarna i infrastruktur och arenor. Hela världen fick se ett Tyskland i främsta glans.

Att tittarna blev så exceptionellt många förklaras bl a av att matchtiderna passade extremt bra för såväl europeiska som afrikanska tittare. Det var stor skillnad mot VM i Japan och Sydkorea för fyra år sedan när västra halvklotet tvingades till att sitta uppe på nätterna för att kunna se matcherna. Då föredrog åtskilliga miljoner fotbollsfans att sova i stället.

Finalen i VM lockade 260 miljoner tv-tittare. Det var den särklassigt största tv-publiken någonsin och innebar att mer än dubbelt så många följde matchen än tvåan på tv-listan, Super Bowl. VM innebar rekord överlag. Varje match sågs av i snitt 14 procent fler tittare än turneringen 2002. Dessutom, aldrig har så många kvinnor sett VM, två av fem tv-tittare var kvinnor.

Det här är fakta från den internationella mediebyrån Initiatives rapport, skriver Financial Times, samtidigt som rapporten anger att de största evenemangen lockar tv och reklamköpare medan andra sporter får allt större problem eftersom färre tittare är intresserade.

Mera till de rika, tycks gälla. Sålunda slåss formligen stora annonsörer om utrymme vid de främsta globala händelserna eftersom träffsäkerhet är nära nog optimal. Därmed kommer priserna att skjuta i höjden, påvisas i rapporten.

VM i Sydafrika 2010 är redan ett bevis. Fifa minskar antalet officiella sponsorer från 15 till sex. Det finns redan fem klara i Adidas, Hyundai, Sony, Coca-Cola och flygbolaget Emirates. Nu kämpar juristerna om vilket bolag som har rätt till den sjätte platsen.

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.