Försiktigt intresse inför klubb-tv

Allt flera svenska idrottsklubbar gör tv i egen regi. Antingen på webben eller exempelvis via bolaget Kanal Lokal som försöker påverka föreningar i synnerhet inom fotboll och ishockey.

Allt flera svenska idrottsklubbar gör tv i egen regi. Antingen på webben eller exempelvis via bolaget Kanal Lokal som försöker påverka föreningar i synnerhet inom fotboll och ishockey. 

Hammarby blev först i fotbollsallsvenskan att producera klubb-tv. Premiären skedde i maj och i augusti följde IFK Göteborg som andra klubb.

- Detta är ett testår. Vi har fått lite kritik för att sändningstiden bara är åtta minuter, men det finns många som uppskattar att det finns ett helt program som har Hammarby som avsändare, berättar redaktören Love Gustafsson.

Med en debatt mellan några aktuella personer och ett reportage fylls programmen.

- Vi ser det som ett sätt att marknadsföra oss och dessutom ett sätt för våra supportrar att få viktig information.

Svenska Fans har sedan ett par år sänt tv via webben, men får nu konkurrens när Kanal Lokal försöker påverka flera elitföreningar att börja med egen tv-verksamhet.Kanal Lokal är just vad titeln anger, av och för människorna på orten eller i området. Bolaget drivs lokalt som fyra separata kanaler, i Stockholm, Göteborg, Skåne och Östergötland. 

I den egna presentationen framhålls att Kanal Lokal som landets första och enda lokala tv-kanal med koppling till ett nationellt TV-nätverk. Utbudet ska framför allt bestå av lokal sport, underhållning, samhällsinformation och nyheter och kan ses av tittare som har marksänd digital-tv.

Lokal TV Nätverket i Sverige AB ägs av grundarna, Provider Venture, Jan Friedman Holding och Nordic Media Partners.

I Göteborg finns ett samarbete med IFK som innebär att ett 30 minuter långt program produceras varje vecka.

- Vi ställer upp med spelare och bolaget får komma till Kamratgården och filma inför programmen. Vi fick en förfrågan om vi ville vara med, men det är inte vårt eget initiativ, säger IFK Göteborgs marknadschef Hans Lundberg till tidningen ”Magasinet Fotboll”.

Han brinner för klubbens egen webb-tv som också har ett större utbud med intervjuer, studiedebatt, med mera.

- Vi vill få fler supportrar och vi vill fylla Gamla Ullevi varje gång det är match. Webb-tv är en del av vår marknadsföring. När vi exempelvis värvar en ny spelare kan vi direkt lägga ut en intervju med honom på vår hemsida. Det är service för supportrarna.

Hans Lundberg tror inte på någon stor marknad för egna tv-kanaler, typ England, då han betraktar Sverige som för litet.

- Tanken med vår webb-tv är att materialet ska vara gratis. Initialt finns det inga pengar att tjäna. Om allt slår väl ut kan jag i framtiden tänka mig att webb-tv:n har två ben. En del av materialet är tillgängligt för alla och gratis, resten finns bara där för medlemmar. Men det kommer att ta sin tid innan vi är där.

Love Gustafsson i Hammarby är inne på samma spår:

- Tv är ett spännande sätt att nå ut till supportrarna.Vi ska fortsätta säsongen ut, därefter ska vi analysera verksamheten.

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.