Kanalerna slåss om Zlatan

TV4 och Canal+ slåss om uppmärksamheten och äran av att sända italiensk fotboll. Kanalerna vet hur mycket tittarna vill se Zlatan Ibrahimovic.
TV 4 visar fyra av Juventus matcher den här säsongen och utnyttjar det hårt i marknadsföringen. Det får Peter Harrysson, sportchef på Canal+, att bli arg.
- De kör med falsk marknadsföring, säger Harrysson. 


- Fyran har en och annan bra match, som Romderbyt, men inga andra toppmatcher. Ändå slår de på trumman så hårt. Det är mest synd om deras tittare som blir så lurade, tillägger Harrysson i Aftonbladet.

TV4 har köpt sändningsrättigheterna till hemmamatcherna för Lecce, Cagliari, Treviso och Lazio.
På det viset kan tittarna få se Zlatan Ibrahimovic när Juventus kommer på besök.
För det är Zlatan det handlar om. Den svenske storstjärnan lockar tittar i mängd.

- Vi har sändningsrättigheter för de kommande fyra säsongerna och vi kommer att få tillgång till fler och fler lag, påpekar TV4:s sportchef Hans Pekkari.
Han kan förstå reaktionen hos Canal+.
- Klart att de tycker att det är jobbigt med en kanal som hela svenska folket kan se.

Canal Plus har sedan flera år bildrättigheterna till serie A och frontar också som den kanal som kan visa många matcher. 
Canal Plus har framfört klagomål hos TV4.
- Vi har sagt vad vi tycker men de ändrar ingenting och det är deras val, säger Peter Harrysson.

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.