Upphandling - eller inte?

Sponsorskap i samband med Fotbollskväll och sex fotbollslandskamper får många köpare att lystra. Det insåg TV3 och ville uppträda juste mot alla intressenter, men hur blev det, egentligen?


I dag är det klart att Svenska Spel köper alla rättigheter för ett pris runt
tio miljoner kronor. Övriga aktörer som hade velat vara med i budgivningen kom inte ens så långt. Upphandlingen blev annorlunda, det påvisar Resume. Samma dag som mediaköparna stod beredda med bud kom beskedet att Svenska Spel redan hade säkrat ett kontrakt.

Allt började med TV3:s sponsorchef Ulf Rönnmark mailade den 20 januari till aktuella företag om att nu stod möjligheterna öppna för sponsorplatser vid ishockey-VM, World Cup, Fotbollskväll och fotbollslandskamperna. I samma mail skrev han utförligt ”Onsdag 21/1 kl 16.30 mailar vi ut upplägget till de som hört av sig med intresse. Sedan gäller ”först till kvarn”.

Han återkommer den 21:a, alltså en dag senare, kommet ett nytt mail från samma avsändare: ”Nu återkommer vi på utsatt tid, men tyvärr med tråkiga nyheter. Gällande hockey-VM, hockeyns World Cup, Fotbollskväll,
Fotbollslandskamper och Handboll kommer dessa inte att släppas till
försäljning av konkurrensskäl.”
Svenska Spel var redan en vinnare – möjligen tack vare sin starka ställning. Monopolbolaget satsar runt 30 miljoner kronor per år i TV3.
TV3:s sponsoravdelning och mediaköpare har nu olika meningar, men faktum kvarstår – Svenska Spel tog hem avtalet.

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.