Coca-Colas gigantiska idrottssponsring
På presskonferensen inför EM-matchen mot Ungern flyttade Portugals storstjärna Cristiano Ronaldo bort två Coca cola-flaskor som stod framför honom på podiet. Därefter lyfte han en vattenflaska och utbrast ”drick vatten!”.
Reaktionen blev stark. Media rapporterade över hela världen och uppgifter gjorde gällande att Läskjättens värde sjönk med 33 miljarder efter Ronaldos markering.Nu får Portugals Fotbollsförbund ta emot böter från Uefa.
Nu framkommer hur Coca Cola dominerar idrottssponsringen och driver en kultur som är uppbyggd på användandet av en produkt med mycket socker med allt vad det innebär.
I stora delar världen står Coca Cola för en fjärdedel av varumärkesutgifterna. Som Jätteföretagets partnerskap i EMEA (Europa, Mellanöstern och Afrika) där det handlar om 132 miljoner dollar av alkoholfria dryckessektorn
I USA ska varumärkesutgifterna uppgå till 239 miljoner dollar.
Patrick Kinch, idrottsanalytiker på GlobalData, kommenterar:
”Coca Cola står för närvarande i spetsen för idrottssponsorskap i EMEA-regionen och har säkrat partnerskap med IOC, UEFA: s EM, Premier League och Serie A.
Flera dryckesjättar
Närmaste varumärket när det gäller sponsringsutgifter är österrikiska energidrycksmärket Red Bull, som för närvarande spenderar nära 85 miljoner dollar i EMEA-regionen.
Närmaste läskvarumärket är cola-rivalen Pepsi. En del av Pepsis strategi inkluderar ett partnerskap med UEFA Champions League i en affär som enligt uppgift är värd $ 55 miljoner per år. ”
Sponsorerna av årets just fotbolls-EM beskrivs som en brokig samling. Där finns ryska gas- och oljejätten Gazprom och kinesiska betaltjänsten Alipay jämte Coca-Cola.
Alla värdesätter idrott som reklambärare.
Ronaldos agerande leder till böter som Uefa riktar till nationsförbundet som förvisso har avtal med spelarna, kontrakt med ska reglera beteendet och umgänget med varumärken, men verkligheten är ofta en annan… Och just i en storstjärnas fall gäller inte så sällan en annan hänsyn.
Sponsorlistan i EM
Här är de största sponsorerna till fotbolls-EM:
Alipay: Kinesisk betaltjänst, ägs av gränslösa och jättelika Alibaba group.
Gazprom: Rysk gas- och oljejätte som delvis ägs av ryska staten.
Fedex: amerikanskt logistikföretag.
Volkswagen: Tysk biljätte.
Qatar Airways: flygbolag.
Hisense - Kinesisk tillverkare av vitvaror och elektronik.
Booking.com: Holländsk resebyrå
Takeaway.com: Holländskt-danskt företag inom matleveranser.
Coca-Cola: Amerikansk dryckestillverkare.
Heineken: Holländskt ölmärke.
Tiktok: kinesisk jätte inom sociala medier.
Vivo: Kinesiskt teknikföretag som utvecklar mobiltelefoner.
Källa: UEFA
Mest lästa just nu
Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall. De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.
Skriv kommentar