Därför kom de inte överens

Prioritet Finans ville ha ett prestationsbaserat sponsorskap – och en storsatsning på ungdomar och integration. När det blev tummen ned från IFK Göteborg valde stjärnsponsorn att tacka för sig.
Många spelare har lämnat IFK Göteborg och säger också huvudsponsorn nej till en fortsättning. 7 miljoner årligen går förlorade och klubben har ingen tröjsponsor.

 

- Det var två saker vi tryckte på i förhandlingarna: Att betala pengar delvis utifrån lagets prestation och att Blåvitt skulle satsa stort på ungdomar och integration, säger Prioritet Finans ägare Nils Wiberg till Idrottens Affärer där han nu väljer att berätta öppet om varför parterna skiljs

Kunde inte matcha

Han förtydligar:

- Ett lag av Blåvitts kaliber måste givetvis leverera, och få betalt utifrån det. Det är ju inte konstigare än att landslaget får betalt utifrån prestation i EM av Uefa. Men det sade Blåvitt nej till, utan ville ha en större summa pengar utan prestationskrav. Det kunde vi inte matcha. Det blev helt enkelt för dyrt för oss.

Det andra kravet höjer pulsen ordentligt på Nils Wiberg, som säger:

- Fotbollen har en mycket större uppgift än att bara fostra duktiga spelare. Fotbollen ska fostra bra ungdomar som integreras i samhället. Vi ville se en storsatsning på integration med Nya Göteborgs Arena som navet. Men det blev det nej på. Blåvitt, Gais och ÖIS gör ju knappt något alls för ungdomarna i Göteborg, och har bara ett lag i varje åldersgrupp. Det är för dåligt. 

Djurgårdsandan bra exempel

Nils Wiberg lyfter istället fram klubbarna i Stockholm, med Djurgården i spetsen, som goda exempel.

- Titta på Djurgården och deras Djurgårdsandan. De har 200-300 ungdomar igång inom olika sociala satsningar. Det är imponerande och där känns det roligt att vara med och stötta. AIK och Hammarby är också långt framme i det arbetet. 

Nils Wiberg stänger inte dörren för ett fortsatt samarbete med IFK Göteborg, utan säger avslutningsvis till Idrottens Affärer:

- Nej, men det får bli på en annan nivå. Just nu känner jag mig bara sorgsen att vårt fina samarbete inte kunde fortsätta.

Thomas Ejderhov 

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Inom såväl idrotten som kulturen finns en frustration över att evenemang inte värderas utifrån det värde som skapas av den mångfald av evenemang som arrangeras årligen. Även om det är lätt att tänka på Eurovisionsschlagerfinalen, Göteborgsvarvet eller Taylor Swift konserter, så är evenemang inte bara de stora arrangemangen utan det stora utbudet av allehanda event över hela Sverige – en jättelik industri. Det har blivit en industri med många entreprenörer och initiativtagare, som behöver rätt förutsättningar, via nya, efterlängtade dokumentet "Event Sverige".

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.