Den mest välavlönade expediten

Här sitter han, snabbköpsexpediten Petter Northug. Och han ser ut att trivas rätt bra. Pratar och skojar med oförberedda kunder som tycker det är charmigt med en megakändis vid kassaapparaten.
Petter Northug charmade kunderna i Coop-butiken. Ingen av dem hade informerats om att en av landets största kändisar skulle sitta i kassan.

 

Det är resultatet av rekordavtalet med Coop Norge. En av många insatser som Petter Northug måste göra för att uppfylla det tre-åriga avtalet värt dryga 30 miljoner kronor.

Tog i hand igen

Beloppet är kontroversiellt, men vd:n Svein Fanebus har försvarat det hela vägen. Fast det blev rabalder när Northug kraschade sin bil efter att ha varit på krogen tidigt i våras.

Coop övervägde länge att säga upp sponsorskontraktet med skidstjärnan. Men livsmedelsjätten gjorde inte som en annan sponsor, nämligen Audi som sa tack och adjö.

Svein Fanebus och Petter Northug möttes och tog en diskussion.

- Gör så här, då kör vi vidare, då blir det här bra, så bra som du både du och vi vill, sa Fanebus.

De tog i hand och skidvärldens bästa sponsorkontrakt någonsin består. Det är värt 9 miljoner kronor per år, enligt ett kontrakt som sträcker sig över tre år. Avtalet består av ett årligt minimibelopp på 9 miljoner med bonusar på upp till 2 miljoner. 

Inga fler snedsteg

Norska Coop betalar och nu tillåts inga fler snedsteg. Rapporterna om att Northug hade börjat spela nätpoker för att par månader sedan löste sig uppenbarligen och parterna har också lagt det bakom sig.

Northug tvingades att göra sig av med sitt eget stall och har själv deklarerat:

- Jag ställer mig fullt och helt bakom Coops krav om att mitt avtal med Nya Höjder måste avslutas. Ett skifte är en förutsättning för att jag ska prestera maximalt i vinter.

Premiär för filmen

På måndagen hade Coops nya reklamfilm med Northug premiär i Norge.

Petter Northug sitter i kassan i en Coop-butik. Han sorterar varorna och tar betalt. Han kan inte låta bli att skoja med kunderna och trivs uppenbarligen i skådespelarrollen.

Förundersökningen efter Northugs rattfylla ska vara klar, men åtal väcks inte mot honom förrän i slutet av den här månaden.

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Nej, några pengar tillbaka blir det inte för de motionslöparna som hade betalat in startavgift till Göteborgsvarvet 2021, men som sedan tvingades acceptera att Coronapandemin stoppade ett genomförande.

Göteborgs Friidrottsförbund stämdes då av Konsumentombudsmannen och Nu har två domstolar instämt i arrangörens linje – och de slipper betala tillbaka pengarna, enligt Göteborgs-Posten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.