Sponsorerna känner snålvinden

SOK känner en rejäl snålblåst. De tre huvudsponsorerna, Nordea, Vattenfall och ATG likaså. Starka ifrågasättanden kommer från många håll.
Stefan Lindeberg, SOK:s ordförande, är i hetluften igen. Foto: Leif R Jansson, TT Nyheter

 

Efter  onsdagskvällens Uppdrag Granskning blir inte protesterna mindre och sponsorerna har hamnat i en mycket besvärlig situation.

Likaså Stefan Lindeberg som lagom har kommit ur turbulens efter diskussionerna om Sverige skulle ansöka om OS 2022.

"Sotji skulle aldrig ha fått OS"

På torsdagsmorgonen deltog idrottsministern Lena Adelsohn Liljeroth och SOK:s ordförande Stefan Lindeberg i Gomorron Sverige.

- Det var fruktansvärt, sa båda samstämmigt efter Uppdrag Gransknings avslöjanden.

Samma uppfattning har de om Sotji som arrangörsstad.

- Nej, absolut inte, Ryssland skulle inte ha fått OS.          

Hon nobbar Putin

I Uppdrag Granskning framkom att Ryssland struntar helt i de mänskliga rättigheterna.              

- Men det var till och med värre än vad jag trott. Det var fruktansvärt, säger Lena Adelsohn Liljeroth då hon gästade Morronsoffan.

Hon kommer att bojkotta invigningen av OS.

- Det är ett tillfälle för regimen att visa upp sig och den chansen kommer inte Putin att missa. Jag vill inte delta i det.

Hon kommer däremot att besöka Sotji för att följa tävlingarna

"Då ska vi erbjuda oss själva"

Stefan Lindberg vet att IOK också har reagerat i takt med rapporterna om ryssaarnas misslyckande.

- Det pågår en process i IOK. Det gäller socialt ansvar och det gäller etik. Däremot måste de skärpa kraven vad det gäller mänskliga rättigheter. Helt klart man vill skärpa kraven på arrangörer. Men man måste bli mera preciserade.

Men han fick också in en kommentar med anspelning på ett Sverige-OS och de försvunna möjligheterna.

- Vi måste också erbjuda oss själva när vi kräver ansvar av arrangörsländer och IOK.

Enad taktik

Vid ett möte mellan sponsorerna och Lindeberg diskuterades hur man skulle bemöta omvärldens kraftiga reaktioner.

SOK:s sponsorer är nationella partners till SOK. De bidrar till att fler talanger får möjlighet att satsa med sikte på kommande OS. Sedan några år är flera också engagerade i SOK:s ”Drömprojekt” med Olympic Days. I samarbete med lokala föreningar och med olympier på plats som förebilder kan fler unga inspireras att utmana sig själva och pröva olika idrotter för att hitta ”sin dröm”.

Det goda arbetet inom den olympiska drömmen fungerar bra och avgörande är att SOK:s sponsorarbete bär frukt som aldrig förr.

Sponsorerna ovanligt positiva

2011 sjösatte SOK:s styrelse en vision - de kommersiella intäkterna skulle fördubblas till 2016. Från drygt 40 miljoner kronor per år till 80 miljoner 2016.

I april i fjol var SOK vid målet. Egentligen begrep inte någon något.

Resultatet var strålande och överträffade förväntningarna. Företagen var på hugget som aldrig förr. Pengarna bara flödade in i SOK:s kassa.

- Vi behöver intäkter på 80 miljoner kronor per år för att vi ska kunna ha 400 talanger i våra program. Talanger som får möjligheten att utvecklas mot världstoppen och bli potentiella medaljkandidater, sa Stefan Lindeberg.

En skarp kontrast

Han och övriga betonar värden som den olympiska rörelsen bygger på – respekt för individen, vänskap över olika gränser och strävan efter utveckling.

En något skräckinjagande kontrast är tydlig i dag.

Både SOK och sponsorerna hukar inför kritikerstormen. Annika Bränning, sponsorchef Vattenfall,

De tar avstånd

Tomas Björklund, sponsorchef Nordea, Maria Guggenberger, sponsorchef ATG, har nu träffat Stefan Lindeberg och vill bemöta kritiken med ett gemensamt uttalande:

”Vi vill gemensamt slå vakt om OS som symbol för att alla oavsett etnisk bakgrund, religion, politisk uppfattning eller personlig läggning kan mötas i vänskap, under samma regler och med full respekt för varje persons integritet.”

”Tillsammans tar vi skarpt avstånd från lagar som bryter mot mänskliga rättigheter, innebär diskriminering eller banar väg för trakasserier och därmed också kastar sin skugga över OS.”

Sponsorerna och Lindeberg framhåller också hur IOK har skärpt kraven i flera avseenden inför valet av värdstäder för OS.

”Vi är överens om att det behövs preciserade krav på blivande OS-värdar också när det gäller etik och mänskliga rättigheter, sociala hänsyn och ekonomiskt ansvarstagande. Med tydliga krav ökar möjligheten att följa upp genomförandet och utvärdera de långsiktiga konsekvenserna. SOK kommer att ta den frågan vidare i sin dialog med IOK.”

Thomas Ejderhov

Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall.  De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå 

SOK:s ordförande, Hans von Uthman har bestämda åsikter om framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.