Northug tjänar 1 miljon i Vasaloppet

Företagen jagar Petter Northug efter beskedet att han ska delta i Vasaloppet. Han kommer att tjäna ca 110 000 kronor per mil just därför att sponsorerna värderar honom så högt som reklambärare. Stjärnan drygar därmed ut sina miljoninkomster.

När det blev känt att Petter Northug ville delta i vinterns långlopp runt om i Europa, och i synnerhet i Vasaloppet, uppstod den första jakten. Alla etablerade stall ville ha honom som en i gänget. Sponsorerna backar upp satsningen och priset trissades upp.

Alsgaard och bageriet vinnare

Den 26-årige skidstjärnan valde slutligen Thomas Alsgaards Team United Bakeries.

- Vi har ingått ett treårigt samarbete med Petter, vilket innebär ett långvarigt samarbete och och möjlighet till produktutveckling, bekräftar ordförande Remi Goulignac i företaget Förenta Bageri Norge till tidningen Verdens Gang.

Förenta Bageri har tvingats till ett avtal som är rekordstort.

Miljonsponsor belåten

- De senaste tre åren har vi fokuserat på sport. Vi har löpande avtal, ett med FIS och en med Petter. Landslaget har inneburit en bra utveckling för oss, vi tycker det är roligt att jobba med världens mest fantastiska skidåkare, säger Goulignac.

Northug talesman Otto Ulseth vill inte kommentera summorna, men berättar om bakgrunden:

- Petter är inte ute efter att tjäna mer pengar. Men när han bestämde sig för att satsa på långloppen vill han också komma så bra förberedd som möjligt och med bästa uppbackning.

- Och när valet föll på det här laget fick han också en ny sponsor.

Missnöje hos NRK

Norrmannen har ingått ett avtal som ger honom över 1 miljon kronor och de pengarna lägger han ovanpå de jättesummor han drar in i övrigt.

- Jag sätter en seger i Vasaloppet högre än att vinna femmilen i Holmenkollen, säger Northug.

Satsningen på långloppen väcker dock kritik i Norge. På NRK finns en oro för att sändningarna från norska mästerskapen får färre tittare.

Bara en start i VM

NRK: s sportchef Rune Haug är missnöjd med Northug bara gör en start i NM och Haug menar att det norska skidförbundet måste få åkarna att prioritera mästerskapen.

Nu ska Northug bara starta på 15 kilometer på den första dagen i Voss, där NM avgörs 26-29. januari.

Tre dagar senare ska han nämligen stå på startlinjen i italienska Marcialonga som han ser som en preparering inför Vasaloppet den 4 mars.

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall.  De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå 

Det ideella engagemanget är ännu närvarande i svensk idrott. 
-Ja, i varje fall vad gäller orientering, utan alla frivilliga krafter vore den här tävlingen dödsdömd.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.