Mercedes kör in på centercourten
- Vi är stolta över att Mercedes väljer oss, det sätter en kvalitetsstämpel på evenemanget. Nu skall vi tillsammans med Mercedes och våra andra starka partners fortsätta att utveckla både herr och damveckan, säger turneringschefen Thomas Wallén.
"Ska till topp tre"
- Målsättningen står fast, vi vill bli det tredje största tennisevenemanget i Europa efter Wimbledon och Roland Garros.
Mercedes har tecknat ett fyra-årigt huvudsponsor avtal med de båda Båstadstävlingarna. Parterna vill inte prata pengar, men uppskattningvis handlar det om runt 8 miljoner.
Tennisfirma Christer Hult och Thomas Wallén byter alltså bil. Efter många år med Saab som samarbetspartner på bilsidan stod nu Mercedes Benz för en omkörning. I konkurrens med andra bilmärken, ska betonas, men Mercedes kom med främsta budet.
Handplockar tävlingar
Företaget har en lång historia inom tennisen och man var fram till och med 2008 huvudsponsor för ATP Touren.
Nu väljer Mercedes att handplocka de mest intressanta tävlingarna och har i år också tecknat ett stort sponsor avtal med US Open.
- Tennisveckorna i Båstad är ett av Skandinaviens mest populära idrottsevenemang med hög profil. Vi får möjlighet att presentera våra nya modeller för en, för oss, mycket intressant publik. Mercedes har varit med i Båstad för många år sedan och det känns helt rätt att komma tillbaka, säger Johan Olsson, försäljningschef Mercedes-Benz Sverige.
80 miljoner i omsättning
De båda tennisevenemangen omsatte närmare 80 miljoner kronor i somras. Inte minst beroende på mycket bra publiksiffror.Runt 250 000 personer kom till Båstad under sommarveckorna.
Men fördelningen är ändå så skiftande som cirka 15 miljoner för damtävlingen och 65 för herrtävlingen.
Ett faktum som speglas i prispengarna, där damettan vann 1,4 miljoner kronor medan 4,6 miljoner kronor går till herrsegraren.
Här är alla sponsorer
Herrveckan, Skistar Swedish Open, spelas nästa år 7-15 juli och följs därefter direkt av damveckan, Sony Ericsson Swedish Open som färdigspelas den 22 juli. Tävlingarna ingår i ATP och WTA Touren.
Förutom Mercedes är följande huvudsponsorer klara för nästa års tävlingar:
Skistar Swedish Open; SEB, Vattenfall, Tieto, Leaf, DI, Intrum Justitia och Sony Ericsson.
Sony Ericsson Swedish Open; Collector, Oriflame, Eon, Elite Hotels, Leaf och Pyramid.
Mest lästa just nu
Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall. De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.