Mercedes kör in på centercourten

För två år sedan tog Skistar av sig pjäxorna och klev in på centercourten som huvudsponsor i Skistar Swedish Open i Båstad. Nu rullar Saab ut från samma centercourt och avlöses av Mercedes-Benz som ytterligare en huvudsponsor.

- Vi är stolta över att Mercedes väljer oss, det sätter en kvalitetsstämpel på evenemanget. Nu skall vi tillsammans med Mercedes och våra andra starka partners fortsätta att utveckla både herr och damveckan, säger turneringschefen Thomas Wallén.

"Ska till topp tre"

- Målsättningen står fast, vi vill bli det tredje största tennisevenemanget i Europa efter Wimbledon och Roland Garros.

Mercedes har tecknat ett fyra-årigt huvudsponsor avtal med de båda Båstadstävlingarna. Parterna vill inte prata pengar, men uppskattningvis handlar det om runt 8 miljoner.

Tennisfirma Christer Hult och Thomas Wallén byter alltså bil. Efter många år med Saab som samarbetspartner på bilsidan stod nu Mercedes Benz för en omkörning. I konkurrens med andra bilmärken, ska betonas, men Mercedes kom med främsta budet.

Handplockar tävlingar

Företaget har en lång historia inom tennisen och man var fram till och med 2008 huvudsponsor för ATP Touren.

Nu väljer Mercedes att handplocka de mest intressanta tävlingarna och har i år också tecknat ett stort sponsor avtal med US Open.

- Tennisveckorna i Båstad är ett av Skandinaviens mest populära idrottsevenemang med hög profil. Vi får möjlighet att presentera våra nya modeller för en, för oss, mycket intressant publik. Mercedes har varit med i Båstad för många år sedan och det känns helt rätt att komma tillbaka, säger Johan Olsson, försäljningschef Mercedes-Benz Sverige.

80 miljoner i omsättning

De båda tennisevenemangen omsatte närmare 80 miljoner kronor i somras. Inte minst beroende på mycket bra publiksiffror.Runt 250 000 personer kom till Båstad under sommarveckorna.

Men fördelningen är ändå så skiftande som cirka 15 miljoner för damtävlingen och 65 för herrtävlingen.

Ett faktum som speglas i prispengarna, där damettan vann 1,4 miljoner kronor medan 4,6 miljoner kronor går till herrsegraren.

Här är alla sponsorer

Herrveckan, Skistar Swedish Open, spelas nästa år 7-15 juli och följs därefter direkt av damveckan, Sony Ericsson Swedish Open som färdigspelas den 22 juli. Tävlingarna ingår i ATP och WTA Touren.

Förutom Mercedes är följande huvudsponsorer klara för nästa års tävlingar:

Skistar Swedish Open; SEB, Vattenfall, Tieto, Leaf, DI, Intrum Justitia och Sony Ericsson.

Sony Ericsson Swedish Open; Collector, Oriflame, Eon, Elite Hotels, Leaf och Pyramid.

Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall.  De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå 

SOK:s ordförande, Hans von Uthman har bestämda åsikter om framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.