Så hittar Skoda sin målgrupp

Skodas mål är klart, ishockeyungdomarnas föräldrarna, dvs bilköparna. Vägen till den främsta målgruppen går via en hockeyfond där bilföretaget investerar flera miljoner.

Under de senaste tio åren har Skodas anseende förbättrats avsevärt.  Det har skett via nya modeller, bättre bilar och en massiv marknadsföring där ishockeyn har prioriterats. Nu fortsätter Skoda sin massiva sponsorsatsning i Europa och i Sverige.

Ytterligare ett avtal

Bilföretaget gick nyligen in i ett nytt två-årsavtal med Svenska Ishockeyförbundet som ett led i en flerårig målmedveten satsning i de främsta hockeyländerna.

Skoda avsätter 1 miljoner kronor i sin Hockeyfond ur vilken föräldrar och andra eldsjälar runt ungdomshockeyn kan söka pengar.

Det kan gälla allt från en ny sarg, tvättmaskiner eller nya hockeytrunkar. Samtidigt startar en kampanj där Skoda hyllar alla föräldrar som ställer upp ideellt och skjutsar sina barn till och från träningen.

Klubbarna får söka 

- Idag finns det över 40 000 ungdomsspelare registrerade hos Svenska Ishockeyförbundet. Många av dessa spelar i klubbar med små resurser. Vår förhoppning är att vi ska kunna hjälpa till med att lösa några av deras behov. Vi ser Hockeyfonden som ett långsiktigt engagemang, säger Mikael Sandberg, pressansvarig på Skoda.

Företaget ska ge ekonomiskt stöd till olika ishockeyklubbar fram till hockey-VM i maj 2012. Sedan fyller Skoda på Hockeyfonden med ytterligare pengar och öppnar upp för nya ansökningar även nästa säsong.

- Vi ger också något tillbaka till alla föräldrar som ställer upp med tid och pengar, säger Sandberg.

I Hockeyfondens jury ingår bland andra Ishockeyförbundets utvecklings- och landslagschef Tommy Boustedt och bröderna Sedins föräldrar, Tommy och Tora.

Efter bara 10 månader på posten som ordförande för SHL-laget Leksand väljer Mats Ekelund, 69 år, att hoppa av.  Han kommer även att lämna ordförande klubban i bolagsstyrelsen.
 Årsmötet äger rum 28 juni och Ekelunds avhopp blev officiellt via valberedningens meddelande på föreningens hemsida. omval. Även Keith Karlsson, välkänd entreprenör väljer att lämna

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Inom såväl idrotten som kulturen finns en frustration över att evenemang inte värderas utifrån det värde som skapas av den mångfald av evenemang som arrangeras årligen. Även om det är lätt att tänka på Eurovisionsschlagerfinalen, Göteborgsvarvet eller Taylor Swift konserter, så är evenemang inte bara de stora arrangemangen utan det stora utbudet av allehanda event över hela Sverige – en jättelik industri. Det har blivit en industri med många entreprenörer och initiativtagare, som behöver rätt förutsättningar, via nya, efterlängtade dokumentet "Event Sverige".

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.